יום שלישי, 15 בנובמבר 2011

צדק חברתי בהלכה, בהגות ובחינוך

צדק חברתי בהלכה, בהגות ובחינוך

מאת הרב יעקב מרגלית, מרכז אקדמי – לימודי המשך תואר ראשון ושני גברים, קמפוס רחובות

מדי שנה מקיימת מכללת אורות ישראל כנסים בנושאים הקשורים למפגש בין התורה, החיים האישיים והציבוריים, ומערכות החינוך.
בסוף חודש תשרי השנה התקיים הכנס בקמפוס המכללה ברחובות ונושאו היה "צדק חברתי בהלכה, בהגות ובחינוך".

הכנס נפתח בשיעורו של הרב יעקב אריאל שליט"א, רבה של רמת גן. הרב דיבר על מדינת ישראל האידאלית שאמורה להיות מושתתת על ערכי צדק וצדקה. לא צדקה כעניין וולונטרי אלא כחובה ציבורית, כפי שנהגו בקהילות ישראל לדורותיהם ואף יש לו ביטוי מובהק בהלכה, למן מתנות כהונה, מתנות עניים ועד לקופות הצדקה הקהילתיות.
הרב קרא לקהל השומעים להצטרף למחאה החברתית ולא לחשוש מהמניעים הזרים שאולי מתלווים למחאה. עלינו להשמיע קול ערכי וברור ממקורה של תורה, אמירה שיש בה נכונות לעשייה חברתית ולא רק תביעה לקבל מהמדינה.

הרב שלמה אישון שליט"א, ראש מכון כת"ר לחקר הכלכלה על פי התורה, ירד לפרטים של מחויבות המדינה לצדק חברתי, כגון האחריות למחירי המוצרים החיוניים, מאבק במפקיעי שערים וכדומה.
הרב ניתח את מושג קו העוני כפי שהוא מקובל בעולם המערבי ובביטוח הלאומי במדינת ישראל, והציג את האלטרנטיבה היהודית המחייבת את החברה להבטיח את סיפוק צרכיהם של כל חבריה באופן שיבטיח להם חיים בכבוד.

הרצאה נוספת נשא הרב פרופ' נריה גוטל, נשיא המכללה. הרב הוכיח בהרצאתו שהתורה בכוונת מכוון לא קבעה קטגורית משנה סדורה בשאלת החזון החברתי כלכלי – מעין שיטתו של הנצי"ב מוולוז'ין על שיטת המשטר המדיני – וזאת מפני שחייבת להתקיים הלימה בין היישום החברתי-תורני-כלכלי ובין כל דור ודור על מצבו, על מקומו, ועל תקופתו. עם זאת, אין ספק שההלכה התוותה קווים וערכים אשר דרכם ועליהם יש לבסס את המשנה החברתית כלכלית. היא ודאי לא מצדדת בקפיטליזם דורסני, ובה במידה שגם אינה מנחה לשיתופיות מרכסיסטית קיצונית. דרך האמצע נכוחה תוך התחשבות בעניינו של דור.

ההרצאה האחרונה ניתנה על ידי הרב יעקב מרגלית, מארגן הכנס, ועסקה בהיבטים החינוכיים של דרכי המחאה: האם יש גבולות שאותם אסור לחצות? מה הם? האם מדובר בתביעה לצדק חברתי מתוך תחושה שנעשה עוול ליחידים, או שמא מדובר בתביעה לצדקה מתוך תחושת אחריות חברתית, וממילא מה הן הנגזרות מכך לדרכי המחאה? נדונה גם השאלה מה מקום  הדוגמה האישית של העומדים בראש.

הכנס הסתיים בתחושה שעדיין רבים הנושאים שאותם יש לברר, ובע"ה נעסוק בהם בכנס הבא בחודש ניסן.

תגובה 1:

  1. כל הכבוד, בימים של מחאה חברתית כל כך משמעותית טוב קצת לחזור למקורות ולנסות לשנות קודם כל מבפנים.

    השבמחק