יום חמישי, 15 בדצמבר 2011

יום עיון לרכזי ההכשרה המעשית של מכוני ההוראה הישיבתיים

רכזי ההכשרה המעשית של מכוני ההוראה הישיבתיים, ובני הישיבות הלומדים במכללות, התכנסו השבוע ליום עיון אשר נערך במכללת אורות ישראל (קמפוס רחובות).

ביום העיון פרי יוזמתם של נציגי האגף להכשרת מורים, ד"ר יהודה שוורץ ומר דוד בוסקילה, נדונו מספר סוגיות אשר עומדות במרכז ההכשרה המעשית לתלמידים אלו.
במרכז הדיון עמדה שאלת המסגרת הייחודית של ההכשרה המעשית שמתאימה לבני הישיבות. ובין השאר גם עמדו הדוברים והמגיבים על הייחודיות והחשיבות של ההכשרה המעשית בתושב"ע.
• הרב יעקב אריאל – רב העיר רמת גן ¬¬– הדגיש בדבריו את המתח הבריא הקיים בין מסגרת ההכשרה המעשית ולבין לימוד התורה בישיבה. מתח זה מביא לתוצאה מבורכת, שבה הישיבה יוצקת את התוכן ואת הערכים, ואת מסגרת ההכשרה להעברת התורה לדורות הבאים. כדבריו, ר"מ שאינו יודע ליישם או לקרב את התורה לעולמם של התלמידים אינו ראוי ללמד, ומטרה זו תושג רק על ידי לימוד רחב ומעמיק. הרב נריה זצ"ל אמר, "שכל תפקידו בהוראה בישיבה התיכונית הוא 'והערב נא' להאהיב את דברי התורה על התלמידים".
• הרב פרופ' נריה גוטל – נשיא מכללת אורות ישראל – עמד בדבריו על הסכנה הגדולה בלימוד השטחי, לאור ביקורתו של הראי"ה קוק זצ"ל במאמרים שונים על הלימוד מסוג זה. רק ידע רחב בתחומים שונים המשיקים לחומר הנלמד יכול להוות תשתית ללימוד עיוני,השוואתי וביקורתי בהמשך. הרב פרופ' גוטל המשיל את הלימוד השטחי, הקל והנגיש לתלמידים, לאכילת מזון תינוקות על ידי מבוגרים. כדברי הרב קוק זצ"ל בעין אי"ה "כמו שיקוץ הגדול במזון היונק כך יקוץ המתרגל ביגיעה ובעבודת העיון בלימודים הנקנים בדרכים קלות".
• הרב יהודה זולדן – מפמ"ר תושב"ע בחמ"ד – הדגיש בדבריו את הידע רחב ההיקף שמעבר ליחידה הנלמדת, הגורם לאתגור וגירוי המחשבה ומביא ללימוד תורה אמתי. הרב זולדן הביא דוגמאות רבות לכך שחוסר הידע והיעדר ההיקף הנרחב הביאו לחוסר עניין בשיעור ולעתים גם לסילוף וטעויות בהלכה בסיסית. כמו כן מסר המפמ"ר על עדכונים חדשים אשר נכנסים כעת לתכנית הלימודים בתושב"ע ולשינויים שיחולו במערך בחינות הבגרות בשנת הלימודים הנוכחית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה