יום רביעי, 10 באפריל 2013

סיור תושב"ע במכון צומ"ת


מאת  הרב אברם ווייס, 
ראש ההתמחות לתושב"ע, קמפוס אלקנה

בסוף סמסטר א ערכה ההתמחות לתושב"ע סיור במכון צומ"ת שבגוש עציון. מכון צומ"ת ("צוותי מדע ותורה") הוקם בשנת תשל"ז במטרה "לפעול בצמתי המפגש שבין דרישות ההלכה וחיי המעשה" (מתוך אתר המכון). המכון התפרסם בפיתוחיו ההלכתיים-טכנולוגיים, כולל מכוני חליבה לשבת, מעליות שבת, קלנועית עם פיקוד שבת ועוד. בשנים האחרונות פתח המכון מרכז מבקרים המאפשר לקהל הרחב להתרשם מקרוב מפיתוחיו השונים, תוך קבלת הסברים הלכתיים ויישומיים על אודות המכשירים שבתצוגה.
עבור בנות ההתמחות הייתה זאת הזדמנות לראות כיצד מיושמת ההלכה התאורטית "היבשה" במצבים עכשוויים: במכשור עבור בתי חולים, מערכת הביטחון, ואף בהקשרים ביתיים שכיחים. תרגום עקרונות ההלכה לשפת המעשה אִפשר גם חידוד של אותם עקרונות הלכתיים העומדים ביסוד הפיתוחים הטכנולוגיים. כך למשל נידון ההבדל בין "גרמא" ל"כוח כוחו", וכן התנאים הנדרשים לשימוש ב"גרמא" עצמה, ואף שאלת מקור איסור השימוש בחשמל בשבת בכלל: "בונה"/"מכה בפטיש", "מבעיר" או איסור "מוליד"? נידונו אף ההשלכות המעשיות של חילוקים אלה.
מרתק במיוחד היה הדיון שהתפתח סביב עיקרון "שינוי עצמת זרם החשמל" בשבת, העומד ביסוד השימוש במכשירי שמיעה בשבת וכעת גם בשימוש בשבת ב"קלנועית" ובעגלת נכים עם "פיקוד שבת" (להאצה ולהאטת המכשירים), בגלאי מתכות וב"שער" גלאי מתכות בשבת, בהגברת תאורת LED בשבת ועוד. שהרי אם אמנם איסור "מוליד" אין כאן, כפי שנטען, ואם הגבלת השימוש בעיקרון "שינוי עצמת זרם החשמל" לכדי מצבים של "צורך גדול" נובעת מחשש ש"תיעשה השבת כחול", או מחשש מראית העין שבשימוש נרחב בחשמל בשבת, אפשר שבעתיד הרחוק ישתנה המצב בתכלית – כשם שהשימוש בשעון השבת הפך נרחב חרף הדעות שביקשו תחילה להגביל את שימושו להדלקת האור בלבד, מחששות דומים.
כך או כך, סיפק הסיור הזדמנות טובה לסטודנטיות ההתמחות לחדד מושגים ולהרחיב אופקים. הרב ראובן ספולטר, המלמד במכללה קורס בתחום השבת והלכותיה, השתתף בסיור והעביר דברי תגובה וסיכום בסיומו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה