יום ראשון, 6 באפריל 2014

חג הפסח – חג החינוך

מאת הרבנית ד"ר לאה ויזל,
דיקנית סטודנטיות (אלקנה) ודיקנית לימודי חוץ

שלום לכולכם,
חג הפסח ממשמש ובא. ההכנות בעיצומן והבית "על גלגלים". זה הזמן לזכור ולהזכיר לעצמנו את מטרתו החינוכית של ליל הסדר כדי שנוכל להתכונן לקראתו באופן שיאפשר שיח בין-דורי פתוח ומשמעותי. לשם כך נידרש לתשומת לב מיוחדת שתבטיח שהדרך אל ליל הסדר לא תהיה רצופה חיכוכים וויכוחים האופייניים לעתים לשעות של לחץ. ככל שנצליח להעמיד לנגד עינינו את המטרה של המאמץ המלחמתי וההכנות הקדחתניות כך נשכיל בע"ה לנתב את הכוחות לא רק לניקוי הפיזי של הבית, אלא גם לשמירה על נקיות מערכות היחסים בתוך המשפחה לפני ההסבה אל שולחן החג.
ליל הסדר עצמו ואופן העברת סיפור יציאת מצרים כולל מספר רב של הנחיות פדגוגיות החיוניות ללמידה משמעותית.
ראשית, בפתיחת הערב מעוררים את סקרנות הילדים על ידי סדרת "מעשים משונים" שתכליתם אחת: לגרום להם לשאול שאלות. כך כותב הרמב"ם בהלכות חמץ ומצה: "צריך לעשות שינוי בלילה הזה כדי שיראו הבנים וישאלו ויאמרו: 'מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות?' עד שישיב להם ויאמר להם כך וכך היה. וכיצד משנה? מחלק להם קליות ואגוזים ועוקרים השולחן מלפניהם קודם שיאכלו וחוטפין מצה זה מיד זה וכיוצא בדברים האלו".
שאילת השאלות מולידה מוטיבציה פנימית ללמידה ומגבירה את הקשב ואת יכולת הקליטה של הלומד. לכן יש לתור אחר דרכים יצירתיות שבכוחן לעורר קושיות ולא לחשוש מהתמודדות אִתן. בכל המסגרות לגיל הרך התאמנו הילדים זמן רב ולמדו לדקלם את ארבע הקושיות שבהגדה, אך אין די בכך. יש להביאם לשאילת שאלות פרי מחשבתם הצעירה העצמאית.
מעבר לכך, בלילה הזה יש התייחסות מיוחדת לכל סוגי הבנים לרבות זה שאינו יודע אפילו לשאול, הבן שנותר אדיש ולא מאותגר מכל השינויים שבליל הפסח. הרמב"ם מוסיף ומדגיש שיש לבחור את התכנים לפי רמתו וגילו של הבן הספציפי "לפי דעתו של בן [...] כיצד? אם היה קטן או טיפש אומר לו, בני, כולנו היינו עבדים כמו שפחה זו או כמו עבד זה במצרים, ובלילה הזה פדה אותנו הקדוש ברוך הוא, ויצאנו לחירות; ואם היה הבן גדול וחכם מודיעו מה שאירע לנו במצריים, וניסים שנעשו לנו על ידי משה רבנו".
הלימוד הוא דיפרנציאלי ומותאם ליכולותיו של הילד הספציפי; לילד הקטן ההסבר מוחשי מאוד ולבוגרים יש להתאים תכנים עמוקים יותר. אין דרך הוראה אחידה ויחידה לכל בני הבית.
שמו של הלילה הזה – ליל הסדר – מצביע על חשיבותו של הסדר בתהליך הלמידה. "אם ראית תלמיד שלמודו קשה עליו כברזל – בשביל משנתו שאינה סדורה עליו". חוסר סדר גורר חוסר בהבנה, ולהפך, מבנה מסודר מסייע בלמידה. אף נתינת סימנים וראשי תיבות (דצ"ך עד"ש באח"ב) מסייעים בזכירה של המאורעות לרבות זכירת הסדר הכרונולוגי של המאורעות.
ליל הסדר הוא הזדמנות מיוחדת להתכנסות משפחתית רב-גילאית  סביב סיפור יציאת בני ישראל ממצרים ועיסוק במשמעויותיו. הדבר דורש הכנה לא פחות ממירוק הבית משאריות אבק.
בקמפוס אלקנה מפעילה גב' שרית גזבר בית מדרש יוצר בשם "הורות בית מדרש ליצירה חזותית". במסגרתו עוסקות הסטודנטיות ביצירה הצומחת מתוך לימוד מקורות מעולמות התוכן היהודיים. במסגרת זו עסקו הסטודנטיות השבוע בדמות מרים הנביאה ובחלקה הפעיל בגאולת מצרים. מתוך הלמידה הן נחשפו לרעיונות לעיצוב שולחן החג באופן המשלב בין צורה מרשימה לתוכן. עיצוב שכזה הוא ללא ספק דוגמה לאמצעים יצירתיים ליצירת אווירה מתאימה לתוכנו של ליל הסדר.
כדאי לנצל את הזמן שנותר לעיסוק בהכנת עצמנו וסביבתנו למצוות "והגדת".
אין לי אלא לאחל שנזכה במהרה להתגשמות נבואתו של מלאכי: "הנה אנוכי שולח לכם את אליה הנביא [...] והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם", חג שמח וכשר לכם ולכל בני ביתכם!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה