יום שני, 28 ביולי 2014

בעקבות חולמים ויוצרים בין החולות

מאת ד"ר ראובן טבול, ראש ההתמחות לספרות, קמפוס אלקנה

ביום ראשון, ג' בסיוון, יצאו בנות ההתמחות לספרות לסיור. הסיור השנה התמקד בתל אביב הישנה ובמספר יוצרים והוגים בולטים אשר הטביעו חותם על התרבות העברית בימי ראשיתה בתחילת המאה הקודמת.
פתחנו את הסיור על גשר שלוש בכניסה לנווה צדק וצללנו אל ימים רחוקים שבהם מילאו את השכונה החדשה (עוד לפני ייסודה של תל אביב) עולים מתפוצות שונות, לצד יוצרים כשמחה בן ציון, בנו הצייר נחום גוטמן, דבורה בארון, הסופר אז"ר (=ר' אלכסנדר זיסקינד רבינוביץ') ועוד. התמקדנו בעיקר בארבעה יוצרים בולטים שאף הכירו זה את זה ונפגשו: הראי"ה קוק, ביאליק (שאל ביתו הסמוך לבית האדמו"ר מהוסיטין ברח' ביאליק הגענו מאוחר יותר), יוסף חיים ברנר הי"ד ושמואל יוסף עגנון שהחל ביפו את דרכו היצירתית כבחור צעיר ולא מוכר. במרכז סוזן דלאל נחשפנו לסוגיות חינוכיות מתחילת המאה העשרים, כגון: כיצד ראוי להיראות בית ספר עברי?
המפגש עם המקומות והבתים המיוחדים, לצד קריאה בטקסטים ספרותיים שונים ובפסקאות מתורת הראי"ה, המחישו לכולנו עד כמה נוכחת התרבות כחלק מרכזי מתהליך בניין הארץ וימי העלייה השנייה. סביב מפעל עונג שבת של ביאליק התפתח דיון מרתק על אודות תרבות יהודית, עם או בלי מחויבות לתורה ולהלכה. גילינו פנים נוספות לעיר בלי הפסקה, וסמוך לשפת הים קראנו את הפתיחה לספרו של משה שמיר "במו ידיו" אשר נכתב לזכר אחיו אליק שנפל בחורף תש"ח. הסיפור נפתח בחולות תל אביב.
הסיור הודרך בכישרון רב על ידי עולש גולדברג.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה