יום ראשון, 14 בספטמבר 2014

אורות ההכשרה המעשית

מאת רונאל עטיה, מרכז הדרכה פדגוגית, מכללת אורות ישראל

נדבך עיקרי בתהליך הכשרת המורה מתקיים במסגרת ההכשרה המעשית. ההכשרה המעשית ממלאת תפקיד משמעותי ובמהלכה נפגשים הסטודנטים בפעם הראשונה ובאופן ישיר במלאכת ההוראה, בקשר עם התלמידים ובאקלים החינוכי הקיים בבית הספר. 
לקראת פתיחת השנה שמנו לנו למטרה להמשיך ולייחד את ההכשרה המעשית של הסטודנטים במכללת אורות ישראל, להעמיק ולהתמקצע בתהליכי ההכשרה ולחנך את הסטודנטים והסטודנטיות ליזמה, לחדשנות וליצרנות חינוכית.  
מבנה ההכשרה המעשית מתמקד במספר תהליכים. בראשיתו מגיעים הסטודנטים לבתי הספר השונים, עוסקים בצפייה מונחית ומתנסים בהעברת שיעורים. המדריך הפדגוגי משמש ככתובתם המקצועית ומלווה את הסטודנטים בהדרכה בצעדיהם הראשונים. 
מתוך כוונה להעצים את הסטודנטים ואת תהליך ההכשרה, נקיים השנה משימות להכרת אקלים בית הספר, מבנהו וצוותו. במהלך השנה נקיים אי"ה בחלק מן הקבוצות מודל הכשרה ייחודי בשיתוף הנהלת רשת אמי"ת המעצים את השפעתם ואחריותם של פרחי ההוראה. הסטודנטים ישמשו כמורים פעילים וכחלק מצוות המורים בבית הספר כבר בשלבי הכשרתם. דגם זה תורם רבות, מחד גיסא, לסטודנטים בהכרת אקלים בית הספר, מבנהו וצוותו, מעצים את הכרת מעגלי העבודה של המורה בבית הספר, הקשר עם תלמידיו ועם הוריהם בלמידה תוך ליווי ויצירת פרויקטים שונים, ומאידך גיסא, תורם שעות לימוד נוספות למוסדות החינוך שבהם מתקיימת הכשרת הסטודנטים ומאפשר למנהל בית הספר להיעזר בפרחי הוראה. 
אנו מאמינם בהתנסות מעשית משמעותית שבה תורמים הסטודנטים להווי בית הספר, בפרויקטים וביזמות מגוונות. הסטודנטים עומדים בקשר רציף עם התלמידים  ועם הגורמים השונים בבית הספר, מכירים לעומק את תחומי האחריות ואת עבודת המורה המקצועי, הר"מ וצוות ההנהלה, ומתחנכים להיות בעתיד מורים יוזמים החושבים בצורה יצירתית. 
צוות המד"פים במכללת אורות ישראל משמש כנדבך עיקרי ליצירת תהליכי הכשרה מהותיים. המד"פים במכללה עוסקים באופן תדיר בלמידה ובהתמקצעות. הם מלווים, מדריכים ומכוונים במסירות רבה את הסטודנטים בהתאם לשינויים שמנחיל משרד החינוך ועל פי הצרכים הפדגוגיים העולים מן השטח. לקראת השנה הבעל"ט שמנו לנו למטרה למקד את תהליכי הלמידה וההשתלמות המקצועית בצוות המד"פים בהתאם לעקרונות הרפורמה שמחיל משרד החינוך ומתוך מגמה לקיים תהליכי הכשרה המעודכנים ומתואמים לשטח.  
"מטרת החינוך היא להכשיר את האדם לצורתו המתוקנת שהנקודה המרכזית שבה היא לעשות הטוב והישר" (אגרות הראי"ה, איגרת קע). ההכשרה המעשית במכללת אורות ישראל שמה לה למטרה להרגיל את פרחי ההוראה לעשייה וליזמה שתתרום ותוסיף לטוב ולישר.  
בפרוס השנה החדשה אני מברך את הגברת רחלי ברטוב הנכנסת לתפקיד מרכזת ההדרכה הפדגוגית בקמפוס אלקנה, את צוות המד"פים, המרכזים והסטודנטים, בשנה מוצלחת, מלאה בעשייה פורייה ושנזכה בע"ה להמשיך ולהעמיד דור מורים ומורות לתועלת ילדי ישראל.    

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה