יום רביעי, 19 בנובמבר 2014

מנהיג ומנהל – מה ביניהם?

ביום ראשון, ט' במרחשוון (2 בנובמבר 2014) נערך במכללת אורות ישראל, קמפוס אלקנה, ערב השקה לספר "קוביית המנהיגות", שחיברה ד"ר עליה קולא. הספר מקיף מגוון חשיבות על ניהול, תוך דיון במושגים מנהיגות, חזון, אנדרוגוגיה (למידת מבוגרים) וזמן יעיל.
פתח את הערב הרב פרופ' נריה גוטל, נשיא המכללה. הוא עמד בדבריו על חשיבותם של המנהיגים בישראל לדורותיהם. כל מנהיג התנהל על פי דרכו והמציאות שבה חי. הדוגמה המתבקשת נזכרת בפרשת השבוע – אברהם אבינו שהתמודד עם אתגרי התקופה ובחר לחנך את האנשים שבמחנהו, איש איש לפי דרכו שלו.
חבר הכנסת ניסן סלומינסקי, יו"ר ועדת הכספים, הצביע על קשר בין פרשת השבוע ובין אירוע ההשקה. הוא בחר להדגיש את השורש "חנך" המופיע שלוש פעמים בפרשה בהקשרים שונים, ואלה השיקו למחברת הספר כאשת חינוך.
הרב ד"ר עמית קולא, רב הקיבוץ עלומים שבנגב, בנה בכורה של כותבת הספר, העמיד במרכז דבריו את דמות המנהיג הרצויה. תיאורו של הרב עמית הבהיר כי המנהיגות הרצויה היא מנהיגות מצמיחה, בונה, מפורשת ולעתים סמויה, המסוגלת לצאת מן ה"קובייה" ולהתנהל בעולם שלא הכול בו מתוכנן. הוא ערך אנלוגיה מעולם אדריכלות הגנים. הגן הצרפתי המרהיב ביופיו, מסודר ומשורטט באופן סימטרי וגלוי, לעומת הגן האנגלי ה"פרוע" משהו, שעין הצופה אינה שבעה מראות. הרצון להקיף את המראה, להבחין בפרטים, להגיע לנסתר, יוצרים מפגש מרתק. כך גם בחינוך.
פרופ' יזהר אופלטקה, מומחה לניהול ומרצה באוניברסיטת תל אביב, ערך השוואה מרתקת בין מנהיגות בעבר, בהווה ובעתיד. את העבר ייצג סבו של פרופ' אופלטקה, המחנך יהודה חיים ענתבי, שהחל את דרכו החינוכית בצפת. אז והיום – אותם נושאים ואותן בעיות, סדנא דארעא חד היא.
ד"ר רבקה גלובמן, לשעבר ראשת החוג להכשרת מורים וללימודי תואר שני בבית הספר לחינוך של אוניברסיטת בר-אילן, וחברתה של ד"ר עליה קולא, סיפרה על קשריה האישיים ובעיקר המקצועיים בכתיבה משותפת של ספרים.
מחברת הספר, ד"ר עליה קולא, מרצה בכירה וותיקה במכללה וממייסדי ההתמחות לניהול וארגון מערכות חינוך, סיימה את מסכת הדוברים והתייחסה בקצרה לספר. הספר "קוביית המנהיגות" נוגע בהיבטים תאורטיים ויישומיים של המינהל בבית הספר. הוא מיועד למנהלים בפועל, לאלה המתעתדים להיות מנהלים ולכל העוסקים בפיתוח ובשיפור החינוך, בארגונים חינוכיים ובמערכות חינוך. כן ציינה המחברת כי קיים בספר דיאלוג עשיר בין מקורות יהודיים: התנ"ך, המשנה, הגמרא וספרות חז"ל ובין התאוריות והמחקרים העכשוויים. גישה זו מבנה את הידע האקדמי החדש על רקע האוצר של העולם היהודי.
הערב המיוחד נפתח בכיבוד עשיר וטעים. אווירה מיוחדת הוסיפה ד"ר הודיה הופמן, פסיכולוגית ארגונית ומרצה למינהל החינוך במכללת אורות ישראל, אשר הנחתה בחן רב את הטקס. גב' אפרת מאור ליוותה את הערב בקטעי נגינה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה