יום שלישי, 22 בדצמבר 2015

מנהל בית ספר – להיות או לא להיות?

ד"ר הודיה הופמן,
מרצה ורכזת הסיורים הלימודיים בתכנית בבית הספר לתואר שני "ניהול וארגון מערכות חינוך" 

כבר לפני למעלה ממאה שנה שאלו תאורטיקנים אם ניהול הוא "מקצוע"  ואם יש צורך ללמוד אותו.
במכללת אורות ישראל זו כבר אינה שאלה, אלא עובדה מוגמרת ומבורכת. בבית הספר לתואר שני, בתכנית "ניהול וארגון מערכות חינוך" שותפים לעיצוב דור העתיד של מנהלי בתי הספר – החוליה המשמעותית ביותר במערכת החינוך.
בשנת תשע"א נפתח במכללת אורות ישראל, מסלול הלימודים לתואר שני ב"ניהול וארגון מערכות חינוך". התכנית נפתחה עם שתי כיתות לימוד. בשנה הנוכחית נפתחו חמש כיתות בשנה א' וסה"כ לומדים בתכנית למעלה מ-250 סטודנטים. למכללת אורות ישראל יש את מספר הלומדים הגדול ביותר מקרב המכללות הדתיות להכשרת מורים בארץ, בתכנית ניהול וארגון מערכות חינוך. מלמדים בה מיטב המרצים בתחום. באופן אישי, הייתה לי הזכות ללוות את התכנית במשך שש שנים ובפרספקטיבה של זמן מרגש לראות איך היא התפתחה באיכות ובכמות. זו שליחות להיות שותפה לעיצוב דור העתיד של מנהלי בתי הספר – החוליה המשמעותית ביותר במערכת החינוך. התכנית זכתה להסמכה זמנית מהמל"ג (מועצה להשכלה גבוהה) ונמצאת כעת בשלב האחרון לקראת הסמכת הקבע.
מטרת התכנית היא להכשיר את הלומדים לניהול בית ספר או לחלופין לתפקידים ניהוליים נוספים, דוגמת רכז מקצוע/שכבה, סגן מנהל וכו'. כמכללה דתית, התכנית מכשירה את לומדיה על פי ערכי החמ"ד (חינוך ממלכתי-דתי) וברוח הציונות הדתית לאהבת התורה, העם והארץ. במסגרת התכנית הלומדים רוכשים ידע ומיומנויות בקבלת החלטות, בהנהגת צוות, בניהול המשאב האנושי, בניהול תקציב ובקביעת מדיניות חינוכית. לימודים אלו מתבססים על תאוריות ארגוניות ותאוריות בניהול ובהכרת מערכות חינוך. הנחת העבודה היא שניהול בכלל וניהול בית ספר בפרט זו אמנות שיש ללמוד ולפתח כדי לעשותה באופן מיטבי. שמה הטוב של התכנית הולך לפניה והלומדים מגיעים מכל רחבי הארץ: מצפת, מעמק בית שאן, מהמרכז, מהשפלה, מהשומרון ומאשקלון.
הקורסים כוללים לימודים פרונטליים, קורסים מקוונים, סדנאות וסיורים. גולת הכותרת שלה היא הפרויקט המסכם שבאמצעותו ניתנת ללומד הזדמנות לחקור נושא מתחום ניהולי הקרוב ללבו ולהציגו כעבודת מחקר. במסגרת התכנית ניתנת הכשרה לכתיבה אקדמית ולמיומנויות מחקר. בין הקורסים הנלמדים: קבלת החלטות, מיומנויות ניהול, כלכלת חינוך, הכנסת שינויים במערכת הבית ספרית, מנהיגות חינוכית, מערכת החינוך בישראל, ניהול משאבי אנוש, אתיקה וחינוך, העצמה ופיתוח צוות ועוד. מאפיין ייחודי בתכנית הניהול הוא הסיורים הלימודיים בבתי ספר ובהם נפגשים הסטודנטים עם מנהל בית הספר, עם בעלי תפקידים שונים ועם תלמידים. יום סיור סובב סביב נושא מוגדר, דוגמת חדשנות פדגוגית או אקלים בית ספרי. הסטודנטים לומדים מקרוב את הנושא באופן תאורטי ולאחר מכן פוגשים את התרגום המעשי שלו בבית הספר בבחינת "להפוך רעיונות למראות". כל סיור מותאם במיוחד עבור הלומדים על ידי רכזי הסיורים הלימודיים (ד"ר חיים שקד ואנוכי) ואנו מלאי הכרת הטוב לבתי הספר הפותחים דלתותיהם בפנינו, מקדישים לנו זמן רב ומחזקים על ידי כך את הקשר שבין האקדמיה לשדה. תכנית הלימודים היא דו-שנתית, כולל סמסטר קיץ לאחר שנה א'. הלימודים מתקיימים בכיתות נפרדות לנשים ולגברים בימי שני בשבוע. בוגר התכנית מקבל תעודת מוסמך (תעודת תואר שני) ויכול להגיש מועמדות לניהול בית ספר לאחר השתתפות בקורס מנהלים של מכון "אבני ראשה".
אם חלמת להיות מנהל\ת – זה המקום, זו התכנית וזה הזמן! מחכים לך!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה