יום שני, 1 באוגוסט 2011

אבחון פסיכולוגי בעזרת פענוח ציורי ילדים

מאת יהודה לובין
מרכז התמחות פק"ם (פרט, קבוצה, מערכת)
אבחון פסיכולוגי בעזרת ניתוח ציורי ילדים הוא כלי חשוב להבנת הילד. סטודנטיות ההתמחות לייעוץ נחשפו לאפיק זה כחלק מהכשרתן כיועצות בית ספר.
אחת המשימות של הייעוץ היא לאפשר לנועץ לפתוח את סגור לבו ולספר על המחשבות ועל הרגשות העמוקים. המשימה נעשית בדרך כלל בשיחה עם אדם אמפתי המצליח לדובב אותו לספר על הדברים האישיים באווירה אינטימית ובטוחה.
יש מקרים שהמטפל אינו מצליח להביא את המטופל לדרגת פתיחות לשיחה חופשית. המחסומים אינם מאפשרים התקדמות לקראת פתרון והמטופל ממשיך לסבול מהדברים הפנימיים המציקים לו. אחת הדרכים להתגבר על מצב זה היא לחפש אמצעי אחר, מלמד, מהמישור המילולי. ניתוח ציורים הוא אחד הכלים.
כדי לחשוף את הסטודנטיות לייעוץ לנושא מורכב זה, הן האזינו להרצאה מרתקת מפי ד"ר משה רז, פסיכולוג המתמחה בתחום זה. הסטודנטיות בהתמחות לייעוץ התכנסו להרצאה שלוותה בתמונות מקליניקת הטיפול של ד"ר רז, עם דוגמאות של מטופלים שנעזרו בניתוח הציורים. בהנחיית הפסיכולוג הצליחו להבין טוב יותר את המניעים העמוקים ואת הקונפליקטים, לבטא אותם ולחפש פתרון. הסטודנטיות היו מרותקות מהתפניות הדרמטיות שחלו בעקבות הטיפול, שמצאו ביטוי בציורים.
לאחר ההרצאה הובעה תקווה שהיא תהווה תמריץ לחלק מהבנות להיכנס לתחום זה בתום הכשרתן בתואר ראשון. ניתנו כלים לאיתור מקרים העולים במסגרת עבודת היועצת ואפשרות להפנות אותם בצורה נבונה לטיפול מעמיק יותר.

2 תגובות:

  1. האם אתם מבצעים גם פיענוח למבוגרים ?

    השבמחק
  2. תודה רבה על המידע.
    אני חושב שהיום הרבה מאוד אנשים הולכים מהר מאוד עם הילדים שלהם לכיוון של אבחון במקום לנסות ולפתור את הבעיה. כמובן שאם יש בעיה אבחון יכול לעזור מאוד.
    ההבדל בין אבחון פסיכולוגי לדידקטי הוא בעיקר בזה שאבחון פסיכולוגי מנסה למצוא את הבעיה הרגשית וההתנהגותית של הילד ולא רק את הבעיות הלימודיות. אני חושב שחשוב מאוד שהילד ירגיש פתוח וההורים יביאו אותו בראש פתוח לפגישות עם הפסיכולוג על מנת שאם יש בעיה יהיה פשוט לאבחן אותה ולמצוא לה פתרון.

    השבמחק