יום חמישי, 2 בפברואר 2012

השיח הסודי של הרבנים

מכללת אורות ישראל אירחה בחג החנוכה את הכנס הראשון של "פורום הרבנים המתוקשב". לפורום ייחודי זה עדיין לא מלאה שנה וכבר חברים בו למעלה ממאתיים רבנים חשובים. פורום זה מתייחד לא רק בכך שפעילותו מתוקשבת, אלא גם בכך שלא כל אחד יכול להיות בו חבר.

לבד מהיות המועמד להצטרפות רב קהילה, דיין, ראש ישיבה, ר"מ בישיבה גבוהה או בישיבת הסדר או ראש מוסד מקביל (בהווה או בעבר), הוא חייב לחתום על "התחייבות". בחתימתו הוא מצהיר שלא ידליף דבר מדיוני הפורום, אלא אם כן יעשה זאת ללא ייחוס למי מן הכותבים, ועוד הוא מצהיר שישמור על שיח ראוי וענייני. למרבה הפלא, עברו תשעה חודשים – ממש ירחי לידה – והתנאים נשמרים בקפידה!
דיוני הפורום נסבו עד היום על מגוון רחב מאוד של נושאים – הלכתיים, אמוניים, מעשיים וכו'. שאלות של כשרות ושל מקדש, של אורח חיים ושל חושן משפט, של יחיד ושל ציבור, הארץ והתפוצות וכו'. לא פעם עוררו הדיונים שיח עז מבע ואף חד. כבר קרה שמי מהחברים התנצל כאשר חש שחברו – אולי – נפגע, ועדיין כאמור, הסגנון לא חרג משיח בית מדרשי רווח. זה אולי אחד מקסמיו של הפורום, שהוא מאפשר לחבריו הפזורים אי פה אי שם ועסוקים איש איש ב"מצודתו", לחזור לבית המדרש ולדון ולפלפל עם "החברים".
עד לכנס זה מעולם לא פגשו החברים איש את רעהו. פה ושם פלוני מכיר את אלמוני ואלמוני את פלמוני ואולם סביר להניח שאף לא אחד מהחברים מכיר יותר מ-10% מהחברים. כנס זה היה אפוא הזדמנות ראשונה למפגש פנים אל פנים. לא בכדי הכינה המכללה "תגיות" לזיהוי, שכן אחרת באמת לא היה יודע האחד מי הוא חברו...
הכנס כלל ארבע הרצאות: הרב פרופ' נריה גוטל, נשיא מכללת אורות ישראל, המארח, פתח את הכנס כשהוא עוסק בסוגיית השיח שמתנהל בפורום, גבולותיו וגדריו; הרב יעקב אריאל ביטא מסרים עקרוניים שצריכים להיות נר לרגלי רבנים; הרב דוד זנו, רב מושב "שלוה" שבנגב, הציג דגם רבנות קהילתית-פריפריאלית על מורכבותה; וכאתנחתא ש"הזמן גרמה" - הרב שלמה הכט הסתייע בתוכנת google earth כדי לתאר את מלחמות החשמונאים. עם זאת דומה שמשקל נכבד מאוד בתועלת שצמחה ממפגש זה היה דווקא השיח הפתוח שהתנהל פעמיים בין כלל החברים שהתקבצו, שם נדונו סוגיות ערכיות ועקרוניות מזה, וטכניות וניהוליות מזה. לא פחות חשוב, ההיכרות הבין-אישית, הראשונית, שנערכה בין אישים ש"שוחחו" ביניהם פעמים הרבה וירטואלית, אך רבים מהם מעולם לא ראו איש את רעהו. לא בכדי פתח הרב עזריה אריאל מהנהלת הפורום את הכנס בברכת שהחיינו, בשם ומלכות, כדין מי שרואה את חברו שאתו לא התראה פרק זמן ממושך. הרב יואל קטן, אף הוא מהנהלת הפורום, הנחה את הכנס ותיאר את דרכי ההתנהלות.
סוף דבר, מתברר שמתחת לפני השטח קיים "פורום" חצי מחתרתי, חצי סודי, שרוגש, פעיל ושוצף ולעתים אף קוצף, ולמרבה הפלא מצליח לשמור על "סודיותו" גם בעידן תקשורת כה פתוחה. זה כשלעצמו חידוש מרענן.
למאמר נוסף שפורסם בעיתון מעריב לחצו כאן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה