יום שלישי, 22 במאי 2012

אוזן קשבת, עין [מקצועית] צופייה ולב מכיל

פרויקט ייחודי וחווייתי בהתמחות לשלב"ר מוקד פק"ם (ייעוץ חינוכי)
מאת בלה אבן חן, מרצה, מד"פית ומרכזת במוקד הייעוץ החינוכי, קמפוס אלקנה
נסו להיזכר לרגע קט בימים, בשבועות, בחודשים ובשנים שחבשתם את ספסלי בתי הספר השונים. האם הייתה לכם הזדמנות לפגוש את עצמכם? לבדוק את מאפייני התקשורת במשפחתכם? להכיר את עצמכם ולא רק מהתבוננות במראה? האם למדתם להתמודד בדרכים יצירתיות עם אתגרים חברתיים מורכבים?
האם השתתפתם באופן קבוע בקבוצות דיון קטנות שבאתם בהן לידי ביטוי כשמישהו מקצועי מאזין, מנתח, מגיב ומנחה?
אם תשובתכם שלילית, אל תיפול רוחכם! קרוב לוודאי שאתם משתייכים לרוב המוחלט של בוגרי מערכות חינוך שונות המתקשות לייעד זמן ל"קטנות" שכאלה.
 אם אתם מהמאושרים שהשיבו בחיוב, אתם כנראה משתייכים לבוגרי בית הספר הממלכתי-דתי באלקנה בשש השנים האחרונות. כאן, במה שמכונה אצלנו במכללה כ"פרויקט אלקנה", מתרחש החלק היישומי והחווייתי ביותר בעבודה המעשית בהתמחות לפק"ם (ייעוץ חינוכי).
במסגרת העבודה המעשית משתלבות סטודנטיות שנה ב בסדנאות שבועיות עם תלמידי כיתות ג בבית הספר. בתהליך המרתק, נפגשת כל סטודנטית (ולעתים זוג סטודנטיות) עם קבוצה של שישה עד שמונה תלמידים. לכל סטודנטית יש שתי קבוצות בכל שבוע.
במפגשים עוברים התלמידים, בהנחיית הסטודנטיות, תהליכי היכרות עם מאפייני אישיותם, התנהלותם במסגרת המשפחתית ודרכי התמודדותם עם אתגרי בית הספר והחברה.
הסטודנטיות מפתחות, במהלך הפרויקט, כלים ייחודיים ומקוריים כדי להעשיר ולהעצים את חוויות ההתנסות השבועית. התלמידים מצפים בקוצר רוח לשיעור השבועי המיוחד שבו יש להם הזדמנות לחוות חוויות מרתקות ובלתי שגרתיות מחד גיסא, ובמה לביטוי רחשי-לב, מצוקות, כעסים, תסכולים, חלומות ומשאלות-לב מאידך גיסא.
בשנתיים האחרונות משתלבים גם בעלי חיים בתהליך, כאשר תלמידים עם קשיי קשב וריכוז או בעלי צרכים רגשיים מיוחדים מגיעים לשיעורים עם בעלי חיים שונים וידידותיים (ארנבונים, אוגרים, תוכים ועוד). שילובם של בעלי החיים זוכה להצלחה משמעותית ומרשימה בשיפור התפקוד האישי והבין-אישי של התלמידים. לא אחת קרה גם שסטודנטיות שנרתעו מבעלי חיים זכו לחוויה מתקנת והעזו לא רק לשתף אותם בשיעורים, אלא אף לגעת ולחבק!
מאחורי הקלעים של הפרויקט עומדות סטודנטיות מסורות המשקיעות זמן רב בחשיבה, בתכנון ובהכנת החומרים למפגשים. ההתמודדות עם תלמידים החווים מסגרת המאפשרת פתיחות ואווירה מכילה וחופשית יותר, מצריכה כוחות וכלים להתמודדות מאתגרת שפירותיה בסוף התהליך. אחד משיאי הפרויקט הוא ללא ספק מפגש הסיום והפרידה. לצד דברי הלל ותשבחות של צוות בית הספר, המנהלת, היועצת, המחנכות והאחראי על פינת בעלי החיים, מדווחים נציגי הקבוצות על התהליך המשמעותי שעברו ועל התרומה הגדולה שזכו לה. מרגש במיוחד לשמוע מפי הילדים ביטויים "ייעוציים" שאותם הפנימו במהלך המפגשים ואשר הפכו לחלק משפתם ומשגרת חייהם.
המפגשים מסתיימים בחילופי מתנות וצ'ופרים ובהבעת תקווה להמשך קשר.
את הפרויקט מובילה ומנחה גב' בלה אבן-חן. לא אחת היא פוגשת באירועים שונים הורים לתלמידים שלא "זכו" להשתתף בפרויקט נחשב זה ואשר מבקשים לכלול גם את ילדיהם בחוויה מעצימה זו.
יצוין כי מעבר לתרומה המשמעותית לעיצוב דמות התלמידים המשתתפים בפרויקט, יש לסטודנטיות הזדמנות בלתי אמצעית להתנסות בהתמודדות עם האתגרים המיועדים להן בעתיד בעבודה ובחיים.               






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה