יום ראשון, 6 במרץ 2016

אורות באזרחות

מאת ד"ר יוסי לונדין,
ראש התכנית להרחבת הסמכה באזרחות ומרצה בחוג להיסטוריה, קמפוס רחובות

דומה שאין מקצוע המסעיר יותר את דעת הקהל ממקצוע האזרחות.
מכללת אורות ישראל נוטלת גם היא חלק במערכה על דמותו של המקצוע.
במהלך החורף האחרון סערו שוב הרוחות סביב עיצוב דמותו של מקצוע האזרחות, כאשר ברור לכול כי סבב הוויכוחים הנוכחי אינו הראשון ואינו האחרון בעימות ארוך-השנים סביב תכנית הלימודים במקצוע זה.
מה יש במקצוע זה המושך אליו את האש יותר מכל אחד אחר? התשובה נראית כמובנת מאליה. מקצוע האזרחות נועד להכשיר את תלמידי ישראל להבין את התנהלות מדינת ישראל והחברה הישראלית, ונועד להקנות להם את הידע, את המיומנויות ואת הערכים שיהפכו אותם לאזרחים טובים יותר. הוויכוח מהו "הידע, הערכים והמיומנויות" בהקשר זה כמובן שהוא נפיץ מאין כמותו. אם נוסיף לכך את העובדה שתכנית הלימודים הנוכחית משותפת לכל המגזרים (כללי, דתי וערבי) הרי שקיבלנו "מתכון" לשדה-קרב אידאולוגי ופוליטי.
האמת היא, שעד לאחרונה היה המקצוע פחות שדה-קרב ויותר אזור הנתון לשליטה מלאה של אנשי אקדמיה מהשמאל ומהשמאל הקיצוני שפיתחו תכניות לימודים התואמות את השקפת עולמם. כך גדלו דורות על הבנת הדמוקרטיה כמבוססת על שיח זכויות ללא חובות, על הסכסוך היהודי-ערבי כסכסוך בין שני "נרטיבים" שווים (במקרה הטוב...) ועל המעטת דמותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית.
בשנים האחרונות החל שינוי. מורים, אנשי אקדמיה ופוליטיקאים מהמחנה הלאומי והדתי החלו לתבוע את עלבונו של המקצוע. הם דרשו את הפיכתו למקצוע המייצג את דעותיהם של רוב אזרחי ישראל, רוב המאמין בכל לבו בדמוקרטיה ובזכויות המיעוט, אך הדורש חינוך גם למדינה יהודית, לחובות האדם ולא רק לזכויותיו, להצגת הסכסוך היהודי-ערבי מנקודת מבט ציונית, למיתון האקטיביזם השיפוטי ולעוד נושאים שאינם קיימים כיום בתכנית הלימודים.
הוויכוח על הוראת המקצוע בא לידי ביטוי בוויכוח על ספרי הלימוד, על מינויים לעמדות מפתח, על עיצוב תכנית הלימודים, אך בסופו של דבר – הנקודה החשובה ביותר היא מי הם המורים.
מזה חמש שנים מפעילה מכללת אורות ישראל תכנית להרחבת הסמכה להוראת האזרחות. בתכנית המתקיימת בקמפוס רחובות משתתפים מורים ור"מים למקצועות שונים, המקבלים הסמכה נוספת מעבר להסמכתם המקורית ולומדים את תכני המקצוע. במסגרת התכנית לומדים הסטודנטים את יסודות מדעי המדינה ואת הדידקטיקה של המקצוע ומקבלים העשרה מיוחדת בתחום הממשק שבין תורה למדינה ובסוגיות הנתונות במחלוקת בתוך החברה הישראלית. הכול כמובן מנקודת ראות לאומית ודתית וברמה המקצועית ביותר.
הסטודנטים מעודכנים כל העת בהתפתחויות השונות במקצוע ומכינים חומרי לימוד רלוונטיים. עשרות מהם נמצאים כבר במערכת (חלקם בתפקידים בכירים) ומשפיעים בדרכם על תלמידי ישראל להכשרתם להיות אזרחות טובים יותר. חלק מבוגרי התכנית משמשים גם כר"מים ומעבירים את המסרים השונים הקשורים בחינוך תלמידינו למען "ממלכת כוהנים וגוי קדוש" גם הרבה מעבר לשיעורי האזרחות. אלו גם אלו תורמים את תרומתם הייחודית במאבק על עיצובו של המקצוע. המשך התפתחותה של התכנית באיכות ובכמות יאפשר את המשך המהפכה בהוראת האזרחות, מהפכה שהמכללה גאה לקחת בה חלק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה