יום שני, 10 במאי 2010

מהנעשה בהתמחות למחשבת ישראל: ביקור המפמ"ר וחזון ההתמחות

ד"ר דניאל רביב
ראש ההתמחות למחשבת ישראל

בסוף מחצית א' השנה – תש"ע, קיימנו מפגש תלמידות ההתמחות עם המפמ"ר (מפקח מקצועי ראשי) למחשבת ישראל, הרב ד"ר יוחאי רודיק. מפגש זה הוא המשך למסורת של שמירה על הקשר בין המתכשרות במכללת אורות להוראת מקצוע מחשבת ישראל ובין הנציג הבכיר ביותר של משרד החינוך לתחום הדעת שהן מתמחות בו. במפגש זה נחשפנו לנעשה בתחום לימודי מחשבת ישראל ברמה הארצית במוסדות הלימוד של החינוך הדתי ממבטו של המפמ"ר.
המפמ"ר התמקד בחשיבות הרבה שיש בראיית המקצוע כייחודי, בהיותו מזַמן תהליך של עיצוב זהות אמונית, מעבר לדאגה הבסיסית לרכישת הידע והיכולות העיוניות בתחום הדעת כמקובל בשאר מקצועות הלימוד, בהתאם לדרישות הבגרות הנגזרות מעולם האקדמיה. ברוח זו נעשים ניסויים בפיתוח חומרי לימוד עדכניים המכוונים לספק מענה מחשבתי ואמוני עדכני לצורכי התלמידים בתהליך גיבוש השקפתם בעת הזו מתוך ראיית המקצוע כתורת חיים רלוונטית ומשמעותית ביותר כיום. העיסוק במשמעות החיים מתוך הקשבה לשאלות הלומדים הצעירים תוך הכשרתם לשאול שאלות משמעותיות ועידודם להעז לשאול שאלות אמוניות נוקבות במסגרת הלמידה, הפך להיות חלק מהותי מתחום הדעת.
בה בעת, במקביל לתמורות והעדכנות במישור הארצי בפיתוח מקצוע מחשבת ישראל בשנים האחרונות, ההתמחות למחשבת ישראל במכללת אורות ישראל עברה בשנים האחרונות תהליך מקביל והולם. התפתחותה של ההתמחות במכללה נעשתה ונעשית מתוך "ראייה חזונית", היינו תפיסה מגובשת של "חזון ההתמחות". חזון זה מכיל שאיפה לסייע למתכשרת בעיצוב אישיותה כדמות חינוכית משמעותית לתלמידיה, המסוגלת להכיל מורכבות בעמידתה מול אתגרים מחשבתיים ואמוניים מתחדשים.
לאור זאת, ההתמחות משקיעה בהכשרת הסטודנטיות באופן רב מישורי – הן בהקניית תשתית השכלתית הגותית נרחבת ומעמיקה שבבחינת "נכסי צאן ברזל הגותיים" כבסיס לצמיחה אישית רוחנית, הן ברכישת יכולות חקר וניתוח של טקסטים מחשבתיים ועמדות הגותיות, כיאה ללומדת העצמאית המעוניינת והמסוגלת להמשיך להתפתח בכוחות עצמה, הן בטיפוח המסוגלות ההוראתית חינוכית תוך רכישת כלים לשם סיוע ללומדים הצעירים והמתבגרים בבניית עולמם האמוני ובגיבוש זהותם הדתית על רקע אתגריה הרוחניים של התקופה.
על מנת להגשים מטרות אלו הורחבו ושודרגו קורסי ההתמחות בשנים האחרונות בכיוונים שונים, מעבר למוקד הקלאסי של מחשבת ישראל שנתגבשה בימי הביניים: נוספו קורסי תשתית הקשורים לרקע צמיחת מחשבת ישראל הקלאסית – קורס "מחשבת המקרא ופרשנות הגותית" וקורס "מחשבת חז"ל באגדה ובהלכה" – קורסים המכוונים להכרה ולזיהוי מקורות היסוד אשר שימשו בסיס לצמיחה והתגבשות יצירות המחשבה של ימי הביניים. כן נוספו קורסים מכווני התקופה המתייחסים לעידן המודרני והפוסט מודרני, כגון "מחשבת ארץ ישראל" העוסק במשמעותה ההגותית של הארץ בעולמה של היהדות, בעולמם של יהודים ובעולמה של המדינה, כבסיס לעיצוב זהות ציונית ישראלית עדכנית כיום, וקורס העוסק בסוגיות אמוניות עכשוויות המותאם לצורכי אוכלוסיית הלומדות בקורס באותה שנה.
לשם חיזוק מגמת החינוך לאמונה כמתבקש מתחום הדעת מחשבת ישראל, התקיים לאחרונה מפגש ייחודי ומשמעותי עם הרב יונה גודמן המתמחה בנושא מזווית עדכנית, והוצפו בו דילמות משמעותיות מעולמן של מחנכות, כבסיס לליבון דרכי התמודדות. עיסוק בניתוח דוגמאות ואירועים עדכניים, מזמני בירור רלוונטי, מהווה אתגר משמעותי שניתן דרכו לקדם את ההכשרה של מורת מחשבת ישראל כמורה משמעותית ורלוונטית לתלמידיה תוך הקשבה לעולמם האישי לצד התייחסות לגורמי ההשפעה עליהם כיום מצד העולם התרבותי המתחדש. מי ייתן ובעז"ה נצליח בעשייה ההתמחותית לקדם את תלמידותינו להיות דמויות למופת כמחנכות וכמורות משמעותיות לבניית דור אמוני בעל השכלה תורנית רחבה ומעמיקה, המקיים אורח חיים בשמירת התורה ומצוותיה מתוך מוטיבציה אמתית, הבנה והזדהות פנימית, לצד תחושת אחריות לכלל ישראל בעת הגאולה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה