יום חמישי, 30 באוגוסט 2012

השתלמות בהוראת ספר בראשית

מאת הרבנית נעמי שחור,
רכזת ההתמחות לתנ"ך, קמפוס אלקנה

השתלמות "הוראת ספר בראשית" התקיימה בחודש תמוז השנה בקמפוס אלקנה, כחלק ממערך כולל של השתלמויות שמארגן משרד החינוך במסגרת התכנית החדשה ללימודי תנ"ך. להשתלמות שארכה שלושה ימים הגיעו כמאה מורים ומורות מכל רחבי הארץ.

במכללה בחרו לעסוק בנושא המורכב של הוראת ספר בראשית בכיתות ז. מחד גיסא, התכנית החדשה מדגישה את הוראת פשט הכתובים של הספר ואת החשיבות של לימוד הספר כולו, ומאידך גיסא, ברור כי יש חשיבות להעניק לתלמידים גם את רעיונות העומק של הספר ואת המשמעותיות בהבנת התהליכים המרכזיים שהובילו לבחירת אבות האומה ובניית עם ישראל. בבניית תכנית ההשתלמות הושם דגש על הבאת מרצים מתחום הוראת תנ"ך בתיכון, שיקנו חומרים נגישים ומעשיים למורים ההולכים ללמד זו הפעם הראשונה את ספר בראשית בכיתות ז.

הכנס אירח מצד אחד רבנים ורבניות: הרב יצחק בן שחר שליט"א, הרב פרופ' נריה גוטל, הרב אוריאל טויטו, הרב מנחם שחור והרבנית נעמי שחור שעסקו יותר בצד ההגותי העמוק של הספר, כגון אבות האומה, ברית בין הבתרים, החטא ועונשו, והניסיון בספר בראשית; ומצד שני, מורים ומורות מנוסים לתנ"ך, כמו הרבנית ד"ר יעל צהר, ד"ר רבקה רביב, ד"ר איל דודסון, גב' טפת הלפרין, גב' הדסה סטופל וגב' הלה נכטיילר, שסיפקו למשתתפי הכנס כלים ייחודיים להוראת ספר בראשית, כגון בניית תכנית להוראת בקיאות, ציר זמן של הספר, מפות מיוחדות של ארץ ישראל, הוראת סיפורים ייחודיים ועוד. המורים קיבלו את דפי המקורות והמצגות על גבי דיסק לשימוש יעיל בביתם. גב' מירי שליסל, המרכזת את לימודי התנ"ך בחינוך הדתי, שוחחה עם המשתתפים והדגישה את ההזדמנות של מורי התנ"ך לפתוח את תקופת חטיבת הביניים בספר בראשית, המהווה תשתית ללימוד התנ"ך כולו, ולימוד הבקיאות של ספר בראשית הולם את הקצב של הנוער בגיל זה.

הצלחת הכנס ניכרה היטב במשובים על ההשתלמות ובעשרות מכתבי התודה שהגיעו למכללה: "נהניתי ונתרמתי רבות", "יישר כוח על העשייה הברוכה, היה מחכים ומועיל", "תודה רבה על ההשתלמות היעילה והמעניינת ועל האכסניה הנעימה".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה