יום חמישי, 30 באוגוסט 2012

כנס ר"מים, מכללת אורות ישראל, תמוז תשע"ב

מאת הרב יעקב מרגלית,
מרכז אקדמי-לימודי המשך תואר ראשון ושני גברים, קמפוס רחובות

בראש חודש תמוז התקיים במכללת אורות ישראל, קמפוס אלקנה, כנס השתלמות לר"מים בישיבות תיכוניות. הכנס מתקיים מדי שנה על ידי מרכז ישיבות בני עקיבא והמפמ"ר לתושב"ע. השנה חברו השניים למכללת אורות ישראל המתמחה בהכשרת מורים לתושב"ע. נושא הכנס היה בעיקרו סביב המסכת הנלמדת בישיבות התיכוניות בשנת תשע"ג – מסכת בבא קמא.

הכנס נפתח בדברי ברכה ותורה של נשיא המכללה הרב פרופ' נריה גוטל. דבריו נסובו על המימרה ה"עממית" המוזכרת במסכת בבא קמא (צב ע"ב): "חמרא למריה, טיבותא לשקייה" (היין של המלך, והשותין מחזיקין טובה לשר המשקה אותם – רש"י). הוסיף אחריו דברי ברכה ותורה הרב ד"ר יהודה פליקס, המנהל החינוכי במרכז ישיבות בני עקיבא, בסוגיות המסכת על פי הסבריו של הרב רבינוביץ שליט"א בספריו יד פשוטה על הרמב"ם. חלק הברכות הסתיים בדברי ברכתו של ראש המועצה המקומית מר צדוק זהוראי.
את סדרת השיעורים פתח הרב חיים דרוקמן, ראש מרכז ישיבות בני עקיבא, בשיעור מענייני דיומא – ימי אבלות על החורבן, מדוע עתידים ימים אלו להפוך לימי ששון ושמחה.

הכנס נמשך בעיסוק בסוגיות המסכת הנלמדת. ראש ישיבת מרכז הרב, הרב יעקב שפירא שליט"א, לימד סוגיה מפרק הכונס בנושא "המעמיד בהמת חבירו על קמת חבירו" והסביר כיצד סוגיה זו נוגעת לעניינים נוספים בתורה, כמו הלכות שבת ושמיטה. כיד ה' הטובה עליו תיבל שיעורו בסיפורים והנהגות שראה ושמע בבית אביו, מרן הגר"א שפירא זצ"ל.

בהמשך שמעו המשתתפים שני שיעורים קצרים, שיעורי פתיחה למסכת בבא קמא, שניתנו על ידי שני ר"מים שלימדו בעבר בישיבות תיכוניות וכיום מלמדים בישיבות הסדר: הרב בני סיגליס מישיבת ההסדר בנצרת עילית והרב שלמה קריספין מישיבת אור וישועה בחיפה. בעקבות השיעורים הקצרים והמרתקים בנושאי המבוא התנהל דיון בהנחיית הרב יעקב מרגלית ממכללת אורות ישראל, על דרכי הוראת הגמרא בישיבות התיכוניות.
הכנס נמשך בלימוד סוגיה אגדית מן הסוגיות הנלמדות השנה לבחינת הבגרות, סוגיית מלחמת האחים אריסטובלוס והורקנוס לקראת חורבן בית שני. את השיעור לימד הרב חן חלמיש, ראש בית המדרש לתורה וחינוך בישיבת חורב.

אחת ממטרות תכנית הלימודים החדשה בתלמוד היא להמחיש לתלמידים את הרלוונטיות של הגמרא לחיינו האישיים והציבוריים. הדגים זאת הרב סיני לוי, רב היישוב מצפה אילן ודיין בבית דין לממונות "ארץ חמדה". הרב הציג מקרה שהובא לפני בית דין ועסק בתאונת דרכים ובתביעות נזיקין הדדיות. הכרעת הדין נבנתה על סמך שלוש סוגיות שונות במסכת. ד"ר יכין אפשטיין ממט"ח המחיש לימוד סוגיה באמצעים דיגיטליים עכשוויים. סופו של יום זה היה בהצגה ובדיון של תכנית הלימודים החדשה בדינים ומבוא על ידי המפמ"ר, הרב יהודה זולדן, והמפ"א, הרב דוד עצמון.
המשתתפים הביעו את הערכתם לארגון המופתי של הכנס על ידי המכללה, עם עין טובה בהכנסת אורחים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה