יום חמישי, 30 באוגוסט 2012

שנה א לומדת ביד ושם על גורלו של הילד היהודי בשואה

מאת ד"ר אמנון חבר,
מרצה בהתמחות בהיסטוריה, קמפוס אלקנה

דגש רב מושם על העברת מורשת השואה כבר בראשית דרכן של הסטודנטיות במכללה, והדבר בא לידי ביטוי בקיומו של יום עיון ביד ושם לכלל הסטודנטיות בשנה א.
גם השנה יצא שנתון א ליום עיון זה שבמסגרתו נחשפו הסטודנטיות הן למוזאון הן לתכנים נוספים הקשורים לעולמו של הילד היהודי בשואה.

יום העיון המרוכז ביד ושם מציג את גורלו של הילד היהודי בשואה ומונצח בצורות שונות: במוזאון ההיסטורי, בתערוכת הצעצועים, ב"יד לילד", ובחדר השאלות הגדולות.
במהלך היום נחשפו הסטודנטיות לדרכי הוראה שונות בדגש על השאלה איך לספר את הסיפור באמצעות חפץ, תצלום, אנדרטה, פסל, אתר זיכרון, תערוכה, יצירות אמנות ועוד, וכיצד להשיב לשאלות בנושא לימוד השואה.
מזה קרוב לעשר שנים מתקיים שיתוף פעולה בין מכללת אורות ישראל ויד ושם להטמעת נושא הוראת השואה במכללה.
ראשיתו של שיתוף הפעולה היה בקורס משותף ליד ושם ולמחלקה להיסטוריה והמשכו בקורסים שהוצעו לכלל הסטודנטיות במסגרת חיי עולם.
הקורסים עסקו בתחומים שונים: קורסי יסוד לתולדות השואה, שנאת ישראל, הנאציזים, היהודי המאמין בשואה, פרקי הצלה. ההרצאות ניתנו על ידי טובי המרצים של יד ושם ושולבו בהן סרטי תיעוד, אנשי עדות, מצגות ייחודיות והיכרות עם החומרים הדידקטיים שפיתחו ביד ושם.
במהלך השנים הועמקו שיתופי הפעולה ונבנה קורס ייחודי יישומי העוסק בדרכים דידקטיות להוראת השואה.
בשנה האחרונה התקיימו סדנאות דידקטיות להוראת השואה בתחום הידע של כל התמחות במסגרת העבודה המעשית.
מן הראוי לציין ששיתוף פעולה פורה זה לא היה מתקיים ללא מסירותה של גב' לאה רושקובסקי, מנהלת היחידה להכשרה מורים מבית הספר להוראת השואה, לנושא. גב' רושקובסקי נענתה לפנייה אליה, הייתה מעורבות בכל התהליך, הגיעה במיוחד לפתוח את הקורסים וכל זאת מתוך ראיית החשיבות של החדרת נושא השואה למערכת ההכשרה, גם במחיר של שותפות במימון הקורסים.
זה המקום גם להודות לאורי שליו, נציג יד ושם, שבנעימות הליכותיו ובשלוות נפשו הצליח לטעת בבנות את מורשת השואה.

בשנת הלימודים הקרובה ייפתח קורס כללי בנושא השואה שיאפשר לכל סטודנטית להרחיב את ידיעותיה בנושא חשוב זה תוך מתן דגש על היבטים אמוניים יהודיים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה