יום שני, 28 ביוני 2010

סיור בבית חולים "שערי צדק" עם בנות המצוינות

הרב אוריאל טויטו, מרכז תכנית המצוינות

בקורס אתיקה רפואית נוגעות בנות המצוינות במקום שבו הרפואה נפגשת עם ההלכה, האתיקה והמוסר. בסיור בבית החולים "שערי צדק" הן למדו גם כיצד מתמודדים עם פירות המפגש הזה בעולם הרפואה המודרני.

מזה עשר שנים פועלת במכללת אורות ישראל תכנית לבנות מצטיינות. הסטודנטיות מתקבלות לתכנית על בסיס מצוינות אקדמית במטרה לרכוש כלים ויכולות לממש את המצוינות האקדמית שלהן, לתרגמה למעשה ההוראה וליישמה בתחום החינוך. לצד כלים חינוכיים ומתודיים שולבו בתכנית קורסים להעשרת עולם הדעת של המשתלמת, מתוך מחשבה שהידע של המורה הוא הכלי הראשון שבו הוא משתמש בתהליכי הוראה והחינוך. קורסים אלה מפגישים את הסטודנטיות עם תחומי ידע שונים העולים, אם על ידי התלמידים אם על ידי האירועים החדשותיים וכדומה, על שולחנו של המורה והמחנך.
קורס העוסק באתיקה רפואית ומועבר על ידי פרופ' מנחם שלזינגר והרב מנחם שחור, נוגע במקום שבו נפגשת הרפואה עם ההלכה, האתיקה והמוסר. למותר לציין שבעולם שבו התקשורת והאינטרנט פועלים בעצמה רבה, התלמיד נחשף שוב ושוב לשאלות מעין אלו, אם סביב דיון על תרומת איברים אם סביב נושאי היריון ולידה (הפלות) אם סביב מחלות סופניות ועוד.
הקורס הוא בעיקרו פרונטאלי. במסגרתו נערך סיור בבית החולים "שערי צדק" בהדרכת מרצים ממכון שלזינגר. הבנות נפגשו עם העוסקים במלאכה – הרופאים והאחיות, ושמעו על ההתמודדויות ועל הפתרונות המוצעים היום במערכת הרפואה בכל הקשור לזוגיות, להיריון וללידה.
הסיור כלל הרצאה בנושא טיפול תרופתי לכלות לפני החופה והרצאה נוספת על התאמה גנטית בין בני זוג. הבנות למדו על הגנים שהם כנראה נושאי מחלות ותהליך זיהויים, על הטיפול התרופתי הניתן למניעת מחלות עתידיות, על התאמה בין בני זוג מבחינה גנטית ועל התמודדות עם בני זוג ששניהם נשאים.
במחלקת הפריה חוץ גופית הן למדו על שלבי הטיפול תוך הבנת הדרך שאותה נדרשים לעבור זוגות רבים בדרכם להיריון וללידה וכיצד מיושמים הדברים בפועל.
הרצאה נוספת עסקה בהפעלת בתי חולים בשבת ובמועד. השאלה כיצד מפעילים מערכות שלמות שכולן פועלות תוך חילול שבת, על פי גדרי ההלכה, אינה פשוטה ומזמינה את מנהלי בית החולים ואת הפוסקים למגוון פתרונות יצירתיים הן מבחינה הלכתית הן מבחינה טכנולוגית ומדעית.
התגובות לסיור היו מצוינות. התחושה היא כי נפתח כאן חלון לעולם חשוב ומרתק שספק אם יוכלו הבנות לפגוש אותו במקום אחר.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה