יום ראשון, 28 ביוני 2009

נקודה למחשבה-מסע בנבכי המתודות

מאת: טלי פרידמן, מנהלת המרפ"ד


בעשורים האחרונים אנו עדים לתמורות מרחיקות לכת בעולם הטכנולוגיה והמידע. המורה אינו עוד מקור הידע והמידע הבלעדי. מרגע שאלו הפכו נגישים לכל דורש המורה נדרש למיומנויות במגוון תחומים חדשים, ביניהם לשליטה בנבכי עולם המולטימדיה והאינטרנט ובסביבות למידה והדרכה חדשניות, ועליו לגלות גמישות ויצירתיות בהתאם לסביבה החינוכית בה הוא פועל. במטרה למנף יכולות אלו ובניסיון לתת מענה להשבחת המיומנויות הנדרשות, נכתבו מספר ספרים. המעיין בהם עתיד למצוא תועלת ולהיחשף למגוון רחב של מתודות.

הפעלופדיה: אנציקלופדיה לפעילות חברתית המהווה מאגר בלתי נדלה של הפעלות ומתודות בנושאים שונים, המיועדים לחתך רב גילאי ולקבוצות הטרוגניות במסגרת המשפחתית והקהילתית הפורמאלית והבלתי פורמאלית. בכל נושא ניתן למצוא הפעלות מסוגים שונים, כגון פעילויות עיוניות, הפעלות במרחב, הפעלות דרמטיות, טקסים אירועים ועוד. ההפעלופדיה כוללת שנים עשר כרכים ומלווה באינדקס ממוחשב.

הפעלוטף: אנציקלופדיה לפעילות חברתית למשפחה ולגיל הרך המהווה סדרת המשך להפעלופדיה. האנציקלופדיה כוללת חמישה כרכים העוסקים בנושאי מורשת, תרבות ואף בנושאים אישיים וחברתיים. הפעילויות המוצעות מאפשרות התמודדות עם דילמות המעסיקות את הילדים ומתייחסות לפיתוח של כישורים ומיומנויות בגיל הרך, כגון פיתוח חשיבה, כושר ביטוי, יכולת טכנית, כישורי תנועה אחריות ועוד. בכל כרך מגוון מתודות ופינות.

המתודופדיה: אנציקלופדיה למתודות הנחיה והפעלה המרכזת מאגר רב גווני של שיטות ודרכי הנחיה והפעלה, וכן מודלים ויוזמות ייחודיות מהשדה. האנציקלופדיה מחולקת לארבעה פרקים מרכזיים: פעילויות שיח, פעילויות הדמיה, פעילויות הדגמה ודגמים משלבים. כל פרק מלווה בדוגמאות, בהסברים ובהנחיות ברורות להפעלת כל אחת מהמתודות.
אין לנו אלא לסיים באמרתו הידועה של הרב קוק: "בכל דור צריך ללמוד את דרכי השימוש בכלים המשפיעים על הדור". לו יהיה זה בבחינת נקודה טובה.

מקורות
גולדברגר דב, הפעלופדיה: אנציקלופדיה לפעילות חברתית, ירושלים: ידיעות אחרונות, 1994.
גולדברגר דב, הפעלוטף: אנציקלופדיה לפעילות חינוכית חברתית לגיל הרך ולמשפחה, ירושלים: ידיעות אחרונות, 1999.
גלודברג דב, מתודופדיה: אנציקלופדיה למתודות הנחיה והפעלה, תל אביב: משכל, 2003.

תגובה 1:

  1. אתם צודקים בהחלט, הבעיה האמיתית היא שלא משנים את נושאי הלימוד בהכשרת המורים, כך שאספקטים חשובים שמורה צריך לדעת לא מובאים לפניו במסגרת לימדיו, אלא רק לאחר נסיון אישי שלו או של עמיתיו.

    השבמחק