יום חמישי, 26 בנובמבר 2009

סיור כלל מכללתי לחולות ניצנים

מאת: ד"ר יוסי שפנייר
ראש התמחות לימודי ארץ ישראל
סיור כלל מכללתי במכללת אורות הוא תופעה ייחודית בעולם הכשרת המורים בארץ. מאז הקמת המכללה, לפני למעלה מעשרים וחמש שנה, היה מקובל שהסיור בארץ ישראל הוא חלק אינטגרלי של הכשרת המורות בדרך להוראה.
המושג "ארץ ישראל על פי תורת ישראל" הוא חלק מעקרונות המכללה ונעשה בפועל בשדה בהדרכת סטודנטיות מההתמחות ללימודי ארץ ישראל, כחלק מההכשרה להוראה בהתמחות זו.
אנו מאמינים שסטודנטית שמתנסה בהכנת סיור ובהדרכתו בשטח תתייחס לנושא הסיורים כמורה בבית הספר בצורה שונה ממי שלא חוותה זאת. משום כך אנו משקיעים רבות בהכנת סטודנטיות שנה א (בעזרת חברותיהן משנים ב, ג) להדרכת סטודנטיות המכללה כולה. ההיבט הלימודי והחברתי של הסיור בו משתתפים הסטודנטיות במכללה ומרצים, בהדרכת הסטודנטיות עצמן הוא ייחודי למכללה שלנו ואנו גאים בכך.

סיור לחולות ניצנים
ביום שני, ו' בכסלו (23/11/2009) יצאו כ-350 סטודנטיות בשבעה אוטובוסים לחולות ניצנים, בין אשקלון לאשדוד. המקום נמצא בצמוד ליישוב ניצן בו מתגוררים חלק ממפוני גוש קטיף.
ההסבר במקום כלל כמה נושאים. הראשון שבהם הוא הסיפור ההיסטורי שעבר המקום במהלך מלחמת העצמאות. ניצנים הייתה אחת הנקודות המשמעותיות שבסופו של דבר נעזבה אך עצרה את המצרים מלהתקדם צפונה לכיבוש אזור החוף ותל אביב.
ביקרנו ביישוב ניצן שם שמענו את הסיפור העצוב והנוגע ללב של פינוי גוש קטיף, מפי תושבי המקום שבנו מרכז מידע על הנושא. זאת כחלק מהיכרות עם ישראל על גווניו השונים שהוא חלק מהנושא השנתי במכללה.
לאחר ביקור בניצן ערכנו סיור בחולות ניצנים, שהחל בבית הקברות המעניין שיש לו היסטוריה חשובה בפני עצמה. משם צעדנו מערבה לעבר ים החולות.
חולות ניצנים הוא מהאזורים האחרונים בארץ שניתן לראות בהם חולות בלתי מופרעים על עולם הצומח והחי שבהם. צעידה של שני קילומטרים בים החולות לכיוון מערב הביאה אותנו לחוף הים. משם לאורך החוף חזרנו לאוטובוסים שהחזירו אותנו למכללה.
סיור לאזור לא רחוק במרכז הארץ, המשלב בתוכו נושאים היסטוריים מראשית ימי המדינה, עם סיפורם של המגורשים מגוש קטיף, בשילוב "חילוץ עצמות" קל בהליכה בים החולות, הם תמצית הסיור הכלל מכללתי הראשון לשנת תש"ע.
במשך השנה מתוכננים עוד שני ימי סיור, אחד לגליל התחתון והשני לאזור גוש עציון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה