יום שלישי, 29 בדצמבר 2009

מוכנים? היכון צא ל...חיים!

בנות יעוץ שנים ב ו-ג מכשירות את תלמידי כיתות ד לחיים.
זו השנה הרביעית הן" מתייצבות לדגל" בביה"ס היסודי באלקנה ומאמנות בדרך חוויתית ויצירתית את התלמידים בנתיבי כישורי חיים ובדרכי התמודדות כאלה שלהורים ולמורים אין די זמן, כח, חשק או מיומנויות להקנות.
בעוד עשור יצמחו פה בעז"ה (וגם בעזרת היועצות שבדרך) אנשים איכותיים יותר. מילה שלנו!

עבודה מעשית בהתמחות לייעוץ – פרויקט אלקנה
מזה ארבע שנים מופעל בבית הספר הממ"ד באלקנה פרויקט ייחודי ביזמת ההתמחות לייעוץ חינוכי במכללה.
במסגרת הפרויקט פוגשות הסטודנטיות קבוצות תלמידים (שישה עד שמונה בקבוצה) ותלמידות (בקבוצות נפרדות) למשך שיעור משותף, המאופיין בתהליך הדינמי והאינטראקטיבי המייחד אותו משאר השיעורים במערכת השעות.
הסטודנטיות נושאות בעול התפקיד המחייב הכנה מוקפדת, מעורבות רבה, רגישות גבוהה, יצירתיות והקפדה על כללי אתיקה, בזוגות. באופן כזה מתאפשרת במקביל אינטראקציה בין הסטודנטיות ובין התלמידים וקשרי גומלין בין שתי מנחות הסדנה.
במסגרת ההתמחות הסטודנטיות מתנסות בחלק משמעותי וחשוב בעבודת הייעוץ, שתעסוקנה בו בע"ה לאחר השלמת חוק לימודיהן: עבודה קבוצתית. הפרויקט מאפשר תרגול הליכים בין-אישיים תוך העצמת הפרט, הקבוצה והסטודנטית גם יחד.
הנושאים המרכזיים בסדנה הם: (1) אני ועצמי: פיתוח וטיפוח מודעות עצמית, תרגיל התמודדות במצבים שונים ועבודה על מידות; (2) אני והמשפחה: היכרות עם מאפייני התא המשפחתי, איתור מקורות תמיכה וכוח והתמודדות עם מצבים במסגרת המשפחה; (3) אני, החברה והמדינה: היחיד כחלק מתא חברתי קטן וכאזרח בקהילה ובמדינה. כוחו של האחד מול הרבים, השפעת הרוב על האחד, יחסי גומלין בין אזרח, עם וממשל, היכרות עם אמצעי תקשורת בין-אישיים ותקשורת המונים.
במסגרת הפרויקט מתקיים קשר קבוע בין הסטודנטיות ובין מחנכות הכיתות, ובאופן רציף מתבצע תהליך החלפת מידע רלוונטי לגבי מאפייני התלמידים כפי שבאים לידי ביטוי בסדנה ובכיתות-האם.
בעקבות הסדנאות הנערכות בכל שבוע עם קבוצות התלמידים, ובהמשך להן, נערך פרקטיקום שמלובנות בו סוגיות הנובעות מהתהליכים המתרחשים בקבוצות, נידונות דרכי הפעלה יצירתיות ומתוכננות הפעילויות הבאות.
במהלך הסדנאות המועברות כאמור בזוגות נעשית לעתים עבודה קבוצתית על ידי אחת הסטודנטיות כאשר האחרת פוגשת בארבע עיניים תלמיד הזקוק לתשומת לב אישית. נתון זה, לצד רבים נוספים, מאפשר תפקוד משודרג של היחיד והקבוצה כאחד.
בתהליך ההיערכות לפרויקט, ששותפים לו הנהלת בית הספר באלקנה והצוות כולו וכן ההתמחות לייעוץ במכללת אורות ישראל, תוכננה הפעילות הייחודית באופן כזה, שכאשר חלק מתלמידי הכיתה משתתפים בפרויקט עם הסטודנטיות, חלק אחר נותר עם מחנכות הכיתות לפעילויות מגוונות שאינן מתאפשרות בדרך כלל בהיקף מלא של כל תלמידי הכיתה. בדרך זו יוצאים כולם נשכרים מהתהליך.
הפרויקט מאפשר לעתים קרובות לתלמידים דרכי ביטוי והתמודדות בתכנים ובאמצעים שאינם ברי השגה בחיי היום-יום בבית הספר, במשפחה או בחברה. זאת, תוך הכוונה מקצועית (או בתהליכי התמקצעות) של הסטודנטיות ושל מנחת הפרויקט.
לא אחת התבררו והתגלו פרטי מידע חשובים ביותר הנוגעים לחיי התלמידים, צרכיהם ומצוקותיהם ובאמצעות הסדנאות טופלו ברגישות תוך תיאום עם צוות בית הספר.
לא בלי שמץ של גאווה ונחת נציין כי הפרויקט זוכה להערכה רבה בקרב סגל בית הספר ושִמעוֹ יצא ברחבי היישוב כולו, עד כי הורים רבים מבקשים לשתף כיתות נוספות בתהליך.
יוצא כי אנו זוכים בע"ה ב"שניים במחיר אחד" – דרך חווייתית, יצירתית ומקצועית להתמחות מעשית עם אתגרי הייעוץ החינוכי ואמצעי להאדרת שם המכללה ברבים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה