יום ראשון, 28 ביוני 2009

ביקור במרכז לרכיבה טיפולית בישראל - מסלול חינוך מיוחד, שנה א


מאת: מור יוסף סטודנטת שלב"ר, שנה א
מסלול חינוך מיוחד
המרכז לרכיבה טיפולית בתל מונד מסייע לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים באמצעות טיפול ברכיבה על סוסים ובאמצעות כלבייה טיפולית ומלווה על ידי צוות מקצועי, מסור ומיומן.

ביום רביעי י"א בטבת תשס"ט מסלול חינוך מיוחד, שנה א, התמחויות שלב"ר (שילוב הילד החריג בכיתה הרגילה) וקס"ם (קשיים סנסו-מוטורים), יצאו לביקור במרכז לרכיבה טיפולית בישראל בתל מונד. הסטודנטיות יצאו מהביקור בתחושת התפעלות רבה, ונהנו מאוד מהלימוד על העזרים הטיפוליים המצויים במקום ודרך הטיפול בילדים הזקוקים לכך.
"המרכז לרכיבה טיפולית בישראל" הוקם בשנת 1986 בבית יהושע כארגון מתנדבים, שלא למטרות רווח, היחיד מסוגו בארץ. באוקטובר 2000 עברה החווה לביתה החדש והמשוכלל, בתל מונד, דבר שהתאפשר הודות לתרומות הנדיבות.

מטרות המרכז הן:
- לאפשר לאנשים בעלי מוגבלות להפיק תועלת משיטות טיפול שונות ומגוונות באמצעות רכיבה על סוסים וטיפול באמצעות כלבים;
- להוות מרכז למידה למורים לרכיבה טיפולית ולהעסיק צוות של מורים, פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, פסיכולוגים, עובדים סוציאלים ובעלי התמחויות שונות בתחום הטיפולי;
- לתכנן ולארגן אירועים המעודדים את המטופלים ומשפחותיהם לשפר את איכות חייהם.
משחר ההיסטוריה סוסים שימשו לא רק כאמצעי תחבורה אלא גם כסמל למעמד ולעושר. לפני יותר מאלפיים שנה ראה היפוקרטס כי לקצב הליכתו של הסוס יש יכולת רפואית, וכי לרכיבה השפעות חיוביות על אברי הגוף – בעיקר בחיזוק שרירים ובשמירה על תפקודם.
ייחודו של הכלב הוא בהיותו בעל חיים המחזיר אהבה ללא תנאי, ומהווה גורם המקשר בין האדם לסביבה. באמצעות פעילות המספקת חיזוקים חיוביים, ניתן להביא את הילדים המטופלים לשיפורים משמעותיים בתחומי החיים השונים.
צפינו בפעילות שהמדריכים קיימו עם הסוסים. הילדים המטופלים היו עם בעיות קשר וריכוז בפעילות עם הכלבים. הצפייה הייתה בילדי גן ספיבק ברמת גן, ילדים עם נכויות התפתחותיות ומוטוריות קשות. ראינו את החיוך והניצוץ שבעיני הילדים ואת ההנאה שהם הפיקו מטיפול זה.
מומלץ לבוא לבקר במרכז זה; המרכז ישמח לקבל מתנדבים.

תגובה 1:

  1. נשמע מקום מלמד ומרגש.
    כל אחד שלומד חינוך מיוחד חייב לבוא לבקר במקומות כאלו וללמוד מהם.
    כל הכבוד!

    השבמחק