יום שלישי, 25 באוגוסט 2009

תוכנית המצוינות במכללת אורות ישראל באלקנה

הרב אוריאל טויטו מרכז התוכנית
"מכללת אורות" הוקמה בשנת תשל"ט כשבבסיסה ניצבת משנתו של הראי"ה קוק. בהתאם לחזונו הגדול של הראי"ה קוק מכשירים במכללה מורות ומחנכות, מתוך הכרה במיוחדות התקופה בה אנו חיים ובאתגרים החינוכיים הגדולים שהיא מזמנת לפתחנו. תוכנית המצוינות של מכללת אורות היא פרויקט הבא לתרום תרומה ייחודית לתהליך הכשרת המורות והמחנכות של המחר.
הבנות מתקבלות לתוכנית על בסיסי מצוינות אקדמית, ובתוכנית אנו מנסים לתרגם את המצוינות האקדמית למצוינות במעשה ההוראה והחינוך. מטרת התוכנית אינה להפוך מצוינים למורים אלא לכוון את המצוינות לאפיקי החינוך וההוראה, ליצור מורים שמצטיינים בעבודתם החינוכית. תפיסה זו של תוכנית המצוינות הציבה בפנינו אתגר לא פשוט. הרי הכשרת מורים שמצטיינים בעבודתם החינוכית היא מטרתם של כל המסלולים והחוגים במכללה. תפיסת מרכזיותו של החינוך ותחושת השליחות המלווה את המכללה כולה במעשה ההכשרה לא מאפשרת לנו להתפשר על פחות ממצוינות בחינוך. ומאחר שזו מגמתם של כל החוגים במכללה – מה בעצם מוסיפה תוכנית המצוינות?
התוכנית באה לתרום להכשרת הלומדת בשלושה תחומים, בהם משתלבות המצוינות האקדמית שמביאות איתן הבנות אל התוכנית, והמצוינות במעשה ההוראה: חינוך והוראה, הובלה וניהול והעשרה. מתוך ראיית בנות המצוינות כמורות המשתלבות בהוראה בכיתה, בחינוך בכיתה ובתרומה בעשייה החינוכית בבית הספר, שולבו בתוכנית קורסים שנועדו לפתח את כישורי ההוראה והחינוך של הסטודנטית. מתוך ראיית בנות המצוינות לא רק כמורות בעתיד, אלא גם כממלאות תפקידי מפתח נוספים בבית הספר ובמערכת החינוך, שילבנו בתוכנית הלימודים קורסים שנועדו להקנות כישורים בסיסיים של מנהיגות וניהול, וכן הכרת המערכת הבית-ספרית מעבר למה שנעשה במסגרת העבודה המעשית. בנוסף לאלו, מתכוונת התוכנית להעשיר את עולמה של הלומדת.
אנו מניחים שמורה מצוינות היא מורה בעלת השכלה עשירה ובעלת ידע בסיסי בתחומי דעת רבים, הלכך כללנו בתוכנית המצוינות קורסים שנועדו להרחיב את עולמה האינטלקטואלי של הלומדת . הסטודנטית "טועמת" מתחומים המשיקים אל החינוך, וכן מתחומים שאינם קשורים מהותית לחינוך, אך עולים על שולחנה של המחנכת במהלך עבודתה.
לצד קורסים העוסקים בחיזוק זהותה המקצועית של סטודנטית וחיזוק דרכי ההוראה, משתתפת הלומדת, במהלך שלוש שנות הלימודים, בסיורי שטח המזמנים לה מפגשים עם המערכת הבית-ספרית שמעבר לכיתה ולתלמידים. לצורך כך נבחרים בתי ספר בעלי ייחוד (צורת ניהול מיוחדת, אוכלוסיות מגוונות, צורות ארגוניות וכד') מטרת הסיורים, להכיר וללמוד כיצד פועלת שכבת ההנהלה של בתי הספר, וכיצד היא מתמודדת עם אתגרי הלמידה ואתגרי המערכת הבית-ספרית וכיצד ניתן לתרום לה ולקדמה. את הסיורים מנחה ד"ר יחיאל שרמן (מרצה בבית הספר להכשרת מנהלים באוניברסיטת בר אילן).
במסגרת תוכנית ההעשרה שבתוכנית שומעות בנות שנה ג' קורס בנושאי אתיקה רפואית. הקורס עוסק בדילמות של אתיקה רפואית ופותח בפני הלומד צוהר אל עולמות של רפואה, מוסר וערכים ומה שעולה במפגש ביניהם. מטרת הקורס: להעשיר את עולמה של הלומדת ולהפגיש אותה עם תחומי ידע חדשים, אותם היא עתידה לפגוש בשיח החינוכי והאישי בכיתה בה תלמד. מרצה: פרופ' מנחם שלזינגר (מרצה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת באר שבע).
קורס אחר מוקדש לפיתוח המצוינות האקדמית של הבנות. הקורס: פרשת שבוע בעין הלכתית, עוסק בפיתוח יכולות למידה ואוריינות, ומטרתו: הקניית כלים לניתוח טקסטים והוראתם בכיתה. בסיס הקורס הוא פרשת השבוע, הנלמדת בכל כיתה בכל שבוע, וממנו יוצאות הלומדות לעיסוק במגוון נושאים המפגישים אותם עם ספרות עשירה, וכן עם דרכי הוראתה. מרצה: ד"ר מרב טובול
התוכנית כוללת גם קורס בנושא: היחס אל המדינה ואל החילון בהגות הדתית המודרנית. נושא זה עולה תדיר על שולחנה של המחנכת, פעמים אגב מועדים שנתחדשו עם הקמת המדינה (יום עצמאות, יום ירושלים ועוד), פעמים אגב ההוראה של תנ"ך ותורה שבעל פה, ופעמים אגב מאורעות ציבוריים שונים.
את סיום השנה (תשס"ט) צייננו בסיור במוזיאון השקט בחולון, שם עמדו הבנות על עולמם של החרשים ועל קשיי ההשתלבות שלהם בחברה. חוויית ההתנסות בדרכי התקשורת של החרשים והמפגש עם החרשים פתח צוהר אל עולמם ותרם להבנת תפקידנו כחברה בכלל וכמחנכים בפרט ביחס לחרשים ובמעגל רחב יותר, ביחס לכל המרכיבים של החברה.
משם יצאנו לסיור תיאטרלי בשכונת נווה צדק בתל - אביב. בליווי המדריך-שחקן ערן לנסקי, שבחן ובכישרון משחק הוביל אותנו בין בתיה של השכונה ותאר בפנינו את ההתרחשויות והדמויות שמלאו אותה בשנותיה הראשונות. מומלץ.
חתמנו את היום בארוחה קלה בגרעין התורני ביפו, ושמענו סקירה על הפעילויות החינוכיות הרבות אותם מקיים הגרעין בבתי הספר באזור וגם בפעילויות חוץ בית ספריות.
לא נוכל לסיים סקירה קצרה זו על תוכנית המצוינות מבלי להתייחס גם לעתיד. ההבנה שמצוינות היא גם התקדמות מתמדת, המחייבת גם אותנו לשלב בתוכנית התייחסות לאתגרים שהזמן צריך להם, כמו המדיה, הקולנוע, השימוש בהם ושילובם במערכת החינוכית, חינוך לחיי משפחה, חינוך דתי בעולם מודרני ועוד. על כל אלה אנו נותנים את דעתנו מתוך מטרה לתת להם מענה בתוכנית המצוינות.

תגובה 1:

  1. נשמע מעניין מאוד.
    נשמח לקישור לעמוד התכנית באתר המכללה.

    השבמחק