יום שני, 1 בפברואר 2010

ביקור בנות ההתמחות לייעוץ ולחינוך חברתי ב"רטורנו"

סטודנטיות ממכללת אורות ישראל דווקא כן "שׂמות" על ה...סמים!
בנות שנה א מההתמחות לייעוץ ולחינוך חברתי הציצו לכפר הגמילה מסמים "רטורנו" ו... נפגעו ממצבורי הכאב שהודחקו, מכמויות האהבה, הרגישות והמקצועיות של הצוות הבלתי שגרתי במקום. "יום זה היה חוויה מאלפת ושיעור בלתי נשכח לכל החיים", הן סיכמו בעיניים דומעות ובלב נרגש בסוף היום.
אחת החוויות היותר מרגשות בדרכן של הסטודנטיות בהתמחות לייעוץ חינוכי ולחינוך חברתי אל תעודת הגמר היא ללא ספק הביקור בכפר הגמילה מהתמכרויות רטורנו.
בכפר הציורי הנמצא בפאתי בית שמש נמצאים עשרות נערים, נערות ובוגרים מהמגזר הדתי והחרדי, שמצאו מפלט מדומה וממכר באלכוהול, בסמים, בהימורים ועוד.
הסטודנטיות ביקרו במקום במהלך שבוע העבודה המעשית בליווי המרצות לימור טל ובלה אבן-חן, ובמשך שעות אחדות היו עדות לעבודת הקודש הנעשית בכפר.
במסגרת הביקור שמעו הסטודנטיות סיפורים אישיים של אחדים מהמטופלים ברטורנו, ביניהם כאלה שהפכו לאנשי סגל ההדרכה ולהנהלת המקום.
בין המסרים המשמעותיים שהופנמו במהלך הביקור היו שהצביעו על התוצאות ההרסניות של חוסר תשומת לב, רגישות, הכלה, הבנה לנפש הילד והמתבגר, הן על ידי המערכת ההורית הן על ידי המערכות החינוכיות.
בביקור מרתק זה הסטודנטיות למדו כי הסמים והאלכוהול הם מפלט קבוע לכאבים, בין השאר משום שנטמנו עמוק-עמוק בלב ולא באו לידי ביטוי בשיחות עם דמות משמעותית כלשהי בחייהם. במהלך הסיור התוודעו הסטודנטיות לחלק מדרכי הטיפול בכפר וההתמודדות עם האתגרים המורכבים במקום.
בין השאר קיבלו הסבר על "ספסל הניעור" הניצב במרכז היישוב, שנקראים בו לסדר מי שסטו מכללי ההתנהגות במקום, וחוו הדגמה מרתקת של ה"ניעור".
כמו כן נלמדו סגנונות תמיכה וחיזוקים, כמו משפטים שמבטאים בהם אהבה ("אוהבים אותך") למי שנושא דברים בקבוצה, או חיבוק פיזי או וירטואלי, במקרה שיש איסור נגיעה בין איש לאישה.
אחד משיאי הסיור היה במערה החצובה בכפר, שנערכים בה מפגשים בסגנון דינמיקה קבוצתית לאור נרות. מפגשים חווייתיים ועצמתיים המאפשרים ליחידים כמו גם לקבוצה כולה עיבוד תהליכי אמון, תמיכה, קבלה, שייכות, הזדהות, אינטימיות ופיתוח מודעות לעצמך ולזולתך.
הסטודנטיות נפרדו משמריהו חן, מנהל בית הספר ומצורי המדריך בעיניים דומעות ובלב מלא התפעמות ואסירוּת תודה, כשבפי כולן בקשה ותקווה להמשך קשר, ללימוד ולעיון בנושא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה