יום שני, 16 במאי 2011

יום עיון בנושא " 'והגר אשר בקרבך' – החינוך הדתי והיחס למיעוטים הלא יהודיים בישראל"

מאת אופיר אביקסיס
מרכז תכנית אזרחות, קמפוס רחובות

ביום שני, ז' בניסן תשע"א, התקיים בקמפוס רחובות של מכללת אורות ישראל יום עיון בנושא החינוך הדתי והיחס למיעוטים, בהשתתפות מאות מתלמידי המכללה ואורחים רבים. יום העיון התקיים במסגרת התכנית להכשרת מורים לאזרחות הפועלת במכללה ומכשירה ר"מים ומורים להוראת האזרחות מזווית תורנית ולאומית.

המפמ"ר לאזרחות, עו"ד אדר כהן, בירך את המכללה על העיסוק באזרחות בכלל ועל האומץ לעסוק בנושא רגיש כמו שאלת המיעוטים בפרט. אדר הביא לכנס גם את ברכתה של המפמ"רית לאזרחות בחינוך הדתי, גב' בלהה גליקסברג, שנבצר ממנה ברגע האחרון לקחת חלק באירוע.
את יום העיון פתח נשיא המכללה, הרב פרופ' נריה גוטל. הרב גוטל הרצה על סוגיית הגיור של העולים הלא יהודיים והוכיח באמצעות ראיות רבות כי בניגוד לסטיגמה הרווחת, בתי הדין של הציונות הדתית, הנתפסים כ"מֵקֵלים" על המתגיירים, מתבססים על מקורות הלכתיים מרכזיים לא פחות ואף יותר מאשר בתי הדין החרדיים הנוטים להחמיר מאוד בסוגיה זו מסיבות של השקפת עולם ולא מתוך תשתית הלכתית שונה. בהמשך יום העיון שוחח עם הקהל מר מנדי ספדי, מהדמויות הבולטות בקרב הציבור הדרוזי בארץ, שהרצה על הקשר המיוחד הקיים בין הציבור הדרוזי לציבור היהודי בעבר ובהווה, על האיום המשותף של האסלאם הקנאי, על הדרוזים והיהודים כאחד ועל נאמנותם הבלתי מותנית של הדרוזים למדינה ולעם ישראל.
את ההרצאה המרכזית נשא הרב יעקב אריאל שליט"א, רבה של רמת גן ומרצה במכללה. הרב אריאל עמד על חשיבות העיסוק בלימודי האזרחות בכלל, ובירך את המכללה על היזמה הייחודית להכשרת ר"מים שדווקא מתוך עיסוקם במקצועות הקודש ילמדו אזרחות. הרב אריאל קרא לכלל הציבור ללמוד את הסוגיות הקשורות בדמוקרטיה ושאלות התורה והמדינה לעומקם ולא להסתפק בשינון סיסמאות שטחיות. בהקשר לשאלת זכויות המיעוטים טען הרב כי יש משמעות רבה להתחייבותה של מדינת ישראל במגילת העצמאות להענקת שוויון זכויות מלא למיעוטים. הוא טען כי מציאות של אפליה מובנית כלפי מיעוטים תגרום נזק אדיר למעמדה של ישראל בעולם. הרב יצא בחריפות נגד "מכתב הרבנים" שאסר על השכרת דירות לערבים ברחבי הארץ, וטען כי בהלכה אין כל איסור על השכרת דירות לגוי שאינו עובד עבודה זרה. הוא הדגיש שאת הבעיה של השתלטות ערבית על אזורים יהודיים יש לפתור באמצעות חיזוק הרוב היהודי. אשר למכירת דירות לצמיתות לנכרים טען הרב כי קיים איסור הלכתי משמעותי בהרבה, וכי האיסור על מכירת דירות לנכרים אינו נוגד בהכרח גם עקרונות דמוקרטיים, על רקע העובדה שבמדינות נאורות רבות בעולם קיימות הגבלות על מסירת נכסי הלאום לזרים.
הרב המשיך וטען כי קיימת חובה להעניק שוויון זכויות מלא, כמו גם תקציבים, למיעוטים, וכי אין לראות בהם אויבים. עם זאת ברור שלמרות ההבנה למצבם המורכב של ערביי ישראל, שעמם נמצא בלחימה מתמדת עם העם היהודי, אין להשלים עם חוסר נאמנות מופגן ויש לדרוש מהם שירות לאומי בתוך הקהילה הערבית כתחליף לשירות צבאי.
לסיכום דבריו אמר הרב אריאל כי חובה עלינו להתייחס למיעוטים במידת "כבדהו" וכי את משימת ה"חשדהו" יש להותיר לשב"כ.
את ברכת המינהל לחינוך דתי הביא לכנס ראש המינהל, ד"ר אברהם ליפשיץ, שהעלה גם הוא על נס את חשיבות פעילותה של המכללה בנושא הכשרת מורים לאזרחות. ד"ר ליפשיץ הסביר כי הוא רואה במקצוע זה את אחד הכלים החשובים ביותר בחינוך הנוער בכלל והנוער הדתי בפרט, והסביר כי על המורים לאזרחות להבהיר לתלמידיהם את ההישגים העצומים שנעשו עד היום בבניין המדינה, ולפתח ביחד אתם את ההתייחסות הראויה והנכונה לבעיותיה ולמשימותיה של מדינה מודרנית. בנושא היחס למיעוטים טען ד"ר ליפשיץ כי יש לעמוד על ייחודה של המדינה כמדינה יהודית, יחד עם ההבנה כי אחד המבחנים המוסריים הגדולים של המדינה הוא יחסה למיעוטים.
את יום העיון חתמה הרצאתו המרתקת של המזרחן הנודע ד"ר מוטי קידר, שהבהיר לקהל, בהסתמכו על דוגמאות רבות מהתרבות המוסלמית והערבית, כי הדרך היחידה להשלמה של ערביי ישראל עם קיומה של ישראל כמדינה יהודית, קיום המפריע לרובם מאוד מסיבות תאולוגיות, אידאולוגיות ומעשיות, היא לשמר את ההרתעה הישראלית תוך הימנעות מיצירת חיכוך שלא לצורך עם אוכלוסייה זו.
את יום העיון הנחו הרב יעקב מרגלית, ראש תכנית ההמשך לתורה שבעל פה בקמפוס רחובות, ומר יוסי לונדין, ראש התכנית להכשרת מורים לאזרחות. מר לונדין הסביר לקהל את מטרות התכנית ובישר על פתיחת מסלול נוסף להכשרת מורות בשנת הלימודים תשע"ב, למורות מהתיכונים והאולפנות.
לפרטים נוספים על התכנית הייחודית ניתן לפנות לאופיר אביקסיס: 052-4239713.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה