יום רביעי, 18 במאי 2011

על מוזיקה ולמידה – סיפור של ניסוי חינוכי

מאת הרב אוריאל טויטו
מרכז תכנית המצוינות, קמפוס אלקנה
האם חשבתן פעם כיצד מתבצע ניסוי חינוכי? ניסויים במערכת החינוך הם יוזמות של אנשים מתוך המערכת החינוכית המעוניינים לפתח דרכים לשפר את החינוך ואת ההוראה בכיתתם, בבית ספרם או במערכת החינוך כולה. יש גם מי שמעודד את היוזמות הללו – הגף לניסוי ויוזמות במשרד החינוך. תחת גף זה חוסים כמה עשרות של מוסדות חינוכיים, החל מגיל הגן ועד למכללות להכשרת מורים. המשותף לכל מוסדות החינוך הללו הוא שבכולם יש מי שמנסה לשנות, ליזום ולשפר את רמת ההוראה והחינוך. כל מוסד בדרכו, כל מערכת חינוכית וחידושיה. אבל על אף השוני יש מכנה משותף: הרצון לשנות וליצור עולם חינוכי טוב יותר. מסתבר שאין רק דרך אחת להיטיב עם החינוך ולשפר את ההוראה. כדי לעשות זאת צריך לפעמים "לצאת מהקירות" של הכיתה, לחנך ולהורות במקומות אחרים.
תכנית המצוינות הארצית יזמה כנס משותף עם הגף לניסוי ויזמות במשרד החינוך "חזון ומימושו", שהתקיים ביום ט' בטבת תשע"א (16 בדצמבר 2010) בקמפוס האמניות של סמינר הקיבוצים. מטרת הכנס הייתה להציג את הניסויים החינוכיים והחשיבה האחרת ההולכת ומתפתחת בבתי הספר הניסויים.
צוות של בנות שנה ב' ממכללת אורות השתתף בהכנת סדנה שהועברה בכנס. לצורך הכנת הסדנה נחקר על ידי הבנות הניסוי החינוכי שנערך בישיבת "כינור דוד" שבישוב עטרת שבשומרון. ישיבת "כינור דוד" היא ישיבה מוזיקלית שמשלבים בה חינוך תורני, למידה לבגרות ולימוד מוזיקה ברמה גבוהה. אך אין לטעות. ישיבת "כינור דוד" אינה ישיבה שבה לומדים מוזיקה כמקצוע, אלא מקום שהפך את המוזיקה לשפה שבה משתמשים בכל השיעורים ובכל המקצועות. כיצד?
גם אנחנו שאלנו, כשנפגשנו עם אמירה ארליך, מובילת הניסוי בישיבת "כינור דוד". במפגשים אתה, עם הרב מוטי הרשקופ, ראש הישיבה, ועם אנשי צוות נוספים, למדנו על עקרונות השיטה החינוכית בישיבה: הקשבה והבעה. ההנחה המוקדמת היא שלכל אדם יש מה לומר. לכל אחד עולם עשיר של תחושות, מחשבות ורגשות. צריך ללמוד להקשיב להן. קודם לעצמי ולמה שבתוכי ואחר כך לסביבתי. לאחר שלמדנו להקשיב אנחנו לומדים גם דרכי הבעה. כך נוצר הדיאלוג בין האדם-התלמיד לסביבתו. כיצד כל זה קשור לחינוך? יסוד החינוך הוא ביכולת ההקשבה, ההפנמה ויכולת ההבעה, לא רק של מה שאמר המורה אלא גם של מה שאני חווה וכיצד אני מגיב למה שאמר המורה. נשמע מסובך? גם אנחנו התפלאנו לראות שזה עובד בכל המקצועות, וגם לאחר מכן ככישורי חיים.
למדנו את עקרונות הניסוי והכנו סדנה להעביר גם לאחרים את מה שלמדנו.
הסדנה כללה שלושה מרכיבים:
האחד, הצגת עקרונות הניסוי: הקשבה, הבעה, יצירה. במסגרת הניסוי מחנכים את התלמידים להקשיב לסובב אותם ובעיקר לעצמם. לכל אחד יש מה לומר והוא צריך להיות מודע לאמירה שלו. המודעות וההקשבה לעצמי ולסביבה מביאה להבעה. ההבעה יוצרת דיאלוג בין התלמיד לעצמו, לחבריו ולצוות החינוכי. דגש מושם בישיבה על היצירה בהיותה דרך שמאפשרת הבעה אישית של מה שאני רוצה לומר.
בחלקה השני של הסדנה הוצגו דרכי היישום של השיטה בדגש על היכולת ליישם אותה בכל מערכת חינוכית, ולא רק בישיבה מוזיקלית כמו "כינור דוד".
בחלק השלישי הוצג יישום השיטה בישיבת "כינור דוד" המביאה את תלמידיה להקשבה ולהבעה, לדיאלוג וליצירה, דרך עולם המוזיקה. במצגת שולבו דברי בוגרים של הישיבה ודוגמאות מחיי הישיבה הממחישים את יישומה של השיטה. כמו כן הוקרנו סרטוני הופעות של הרכבים שמנגנים יחד יצירות של תלמידי הישיבה.

במפגש מסכם, לאחר סיום הכנס, הדגישו הבנות את יתרונה של הלמידה בדרך של יישום הנלמד, שמביאה את הסטודנטית להכרה מעמיקה עם החומר בדרך מעניינת ופעילה. יתרונה של הסדנה היה ברכישה הכפולה: הן של היוזמה החינוכית שעסקו בה וחקרו אותה הן בהכרת שיטת הלמידה בדרך של יישום והוראה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה