יום ראשון, 29 באפריל 2012

אירוע השקה לספר "להיות מחנך, סיפורה של מכללה בניסוי"

מאת ד"ר שרגא פישרמן, משנה אקדמי וראש בית הספר לתואר שני
והרב יוסף הרשליקוביץ, מדריך פדגוגי, בדימוס, קמפוס אלקנה

           
"באים מחנכים מלומדים, מסתכלים בחיצוניות, מסיחים דעה גם הם מן האני, ומוסיפים תבן על המדורה, משקים את הצמאים בחומץ, מפטמים את המוחות ואת הלבבות בכל מה שהוא חוץ מהם, והאני הולך ומשתכח,וכיון שאין אני, אין הוא, וקל וחומר שאין אתה" (הראי"ה קוק, אורות הקודש,ג, בקשת האני העצמי)

הספר "להיות מחנך, סיפורה של מכללה בניסוי" מתאר את הניסוי שנערך במכללת אורות ישראל במשך שש שנים. מטרת הניסוי הייתה להכשיר את הסטודנטיות לשמש מחנכות למתבגרים. על אף שתפקיד המחנך הוא מרכזי וחשוב, הידע על דרכי הכשרתו לוקה בחסר ומכאן נחיצות הניסוי. 

אירוע ההשקה נערך במתכונת "שולחן עגול" במכון מופ"ת. באירוע נכחו ראשי הכשרת מורים, מפקחים, מנהלי בתי ספר, צוותים חינוכיים של בתי הספר שהשתתפו בתכנית, חברי סגל המכללה ואנשי מכון מופת.

באירוע, שאותו הנחתה גב' לילי רוסו (מרשתת בגף ניסויים), עלו לדיון הסוגיות: האם צריך להכשיר מחנכים בהכשרה ייעודית? מתי הזמן המתאים להכשיר מחנכים? מה התובנות העולות מהניסוי ביחס להכשרת מחנכים?

המשתתפים תמכו בעמדה שצריך להכשיר מחנכים ואל לנו להסתפק במאפיינים אישיותיים של המועמדים. מאפיינים אישיותיים שונים, כגון אמפתיה, הכלה ועוד עשויים להוות תנאי קדם למחנכים, אך אינם תנאים מספקים.

באשר לתזמון ההכשרה נחלקות הדעות אם להעדיף את ההכשרה הקדם תפקידית (pre service) או את ההכשרה הקשורה להתפתחות המקצועית (in service). היתרון של ההכשרה הקדם תפקידית הוא בזמינות ובפניות יחסית של הסטודנט והיתרון של ההכשרה הבתר תפקידית הוא בבשלות של המורה.

הניסוי הוכיח שניתן להכשיר סטודנטים, כבר בתחילת לימודיהם, לפיתוח מיומנויות יסודיות הכרחיות למחנך. המשימה אינה קלה, אך היא אפשרית.

במסגרת הניסוי נדונו בהרחבה התחומים: חינוך לערכים, חינוך פיידוצנטרי ותקשורת בין-אישית. הניסוי עסק בשלושה מעגלים של זהות: זהות האני, זהות אמונית וזהות מקצועית.

במסגרת הניסוי פותחו מיומנויות השיח עם מתבגרים, האמפתיה למתבגר, פיתוח מנהיגות צעירה ודרכים לגיבוש הזהות המקצועית של פרחי הוראה.

כותרת המשנה של הספר "סיפורה של מכללה בניסוי" באה להבליט את ההיקף של המשתתפים בניסוי ואת השינוי בתהליך ההכשרה המכללתי .

"חוק הוא שהחינוך מועיל, ואם אינו מועיל לגמרי, מועיל הרבה" (הרב קלונמוס קלמיש,האדמו"ר מפיאסצ'נה, דרך המלך, תס"א)






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה