יום ראשון, 29 באפריל 2012

שיתוף פעולה בין תכנית המצוינות לבתי ספר ניסויים

מאת הרב אוריאל טויטו,
מרכז תכנית המצוינות, קמפוס אלקנה

תכנית המצוינות הארצית והגף לניסוי ויזמוּת במשרד החינוך יזמו כנס משותף שעסק בפיתוח יוזמות חינוכיות במערכת החינוך. במסגרת הכנס הוצגו מיזמים חינוכיים וניסויים שנערכו בבתי ספר, המשתפים פעולה עם הגף לניסוי ויזמוּת. המיוחד בכנס זה היה שהמציגים בכנס לא היו נציגי האגף לניסוי ויזמוּת או נציגי בתי הספר, אלא סטודנטים וסטודנטיות של תכנית המצוינות.

בסמסטר הראשון של השנה נפגשו סטודנטיות תכנית המצוינות של מכללת אורות ישראל (קמפוס אלקנה) עם נציגים של הגף לניסוי ויזמוּת וכן עם מובילי הניסוי בשני בתי ספר: ישיבת כינור דוד שבעטרת ואולפנת דולב. לאחר שהסטודנטיות שמעו על הניסוי החינוכי הנערך בבתי ספר אלה הן יצאו לסיור וללמידה בבתי הספר עצמם ונפגשו עם מנהלי בתי הספר, מורים, אנשי צוות המעורבים בניסוי החינוכי, תלמידים ותלמידות.

הסיור בבתי הספר היה תחילתו של תהליך למידה וחקר של הניסוי שנערך בבתי הספר. הסטודנטיות המשיכו ללמוד על הניסוי בעיקר בעזרת חומרים שקיבלו ממנהלי בתי הספר ומקשר ישיר אל אנשי הצוות. בסופה של הלמידה הכינה כל קבוצה סדנה הכוללת פעילות, הסברים ומצגת, והציגה בפני באי הכנס את הניסוי שנערך בבית הספר שאותו חקרה. תודתנו נתונה למנהלי בתי הספר: לרב אילן ביטון, ראש אולפנת דולב, ולרב מוטי הרשקופ, ראש ישיבת כינור דוד, על העזרה ועל הליווי בכל שלבי הלמידה והכנת הסדנאות.

דגש מיוחד הושם בתהליך הלמידה ובהכנת הסדנה על השאלה: מה אנחנו יכולים לקחת מהניסוי להוראה שלנו. למדנו שעקרונות חינוכיים יכולים להיות מיושמים בצורות שונות במקומות שונים; למדנו שדרכי חשיבה חינוכיות שיושמו בבתי הספר הניסויים יכולים להיות מתאימים גם לבתי ספר אחרים, עם אוכלוסייה שונה ועם מבנה חברתי אחר. אולם בעיקר חווינו חוויה של חשיבה חינוכית. למדנו שלא חייבים להיות צמודים למבנה הבית ספרי המקובל ולא לצורת השיעור המקובלת; אפשר לחשוב אחרת וליישם גם רעיונות חדשניים בתוך בית הספר.

כמי שליווה את הסטודנטיות בתהליך הלמידה נראה לי שרכשנו כאן לא רק ידע, אלא גם שיטת לימוד חווייתית, הכוללת את המפגש החי עם הניסוי והיוזמות החינוכיות. המפגש הישיר עם היוזמה החינוכית וכן הצורך להציג אותה בפני אחרים הביאה את הסטודנטיות ללמידה עצמית ולעצמאית, להפנמת המסר וללמידה משמעותית יותר. נדמה שלמדנו משהו לא רק מהניסוי שחקרנו, אלא גם מהדרך שבה עשינו זאת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה