יום שלישי, 12 במרץ 2013

הי דרומה לאילת


מאת ד"ר איל דודסון, ראש ההתמחות ללימודי ארץ ישראל

מה הקשר בין כרישים, דקלים וסלעי גרניט?
התשובה – ההתמחות ללימודי ארץ ישראל. כעשרים סטודנטיות יצאו משגרת המבחנים בחופשת הסמסטר והקדישו שלושה ימים להיכרות עומק עם עיר הנופש הדרומית. הצטרפו אליהן שני מרצים – חיים צבי אלבוים וד"ר איל דודסון. מה אפשר כבר להכיר בשלושה ימים? לאור הניסיון הסתבר שיש צורך בשלושה ימים נוספים כדי שההיכרות תהיה רצינית יותר.

כולנו מכירים את החוף הקסום של ים סוף, אבל לא תמיד שמים לב להרים המעטרים את אילת. בהרים אלה יש תופעות טבע ייחודיות ומרהיבות, והאזור היחידי בארץ שיש בו סלעי בראשית שלא כוסו במשקעים ובסלעים ה"מספרים" רבות על עברה הגאולוגי העשיר של ארץ ישראל. ביניהם מסתתרת אוכלוסייה מכובדת מאוד של צמחים, שבעונה זו של השנה נמצאים בשיא פריחתם.
הנוף של אילת הושפע מהבקע הסורי-אפריקני. לפני היווצרותו היו הרי אילת והרי אדום יחידה גאוגרפית אחת. וכיום מפריד ביניהם ים סוף והערבה. ירדנו לערבה, מספר קילומטרים מצפון לאילת, והתרשמנו מעולם הצמחייה המגוון ומהמינים הנדירים, במיוחד דקל הדום, שזו הנקודה הצפונית ביותר בעולם שהוא גדל בה. אדמת הערבה ספוגה במלחים רבים, אבל הצמחים לא מתייאשים ונאחזים בה בכל כוחם בשיטות מופלאות.
גם על עולם הדגים לא ויתרנו, וירדנו אל מתחת לפני הים, אל שמורת האלמוגים במצפה התת-ימי. עמדנו על הייחודיות הזואולוגית של מפרץ אילת, שדווקא בו מתהווים מינים מקוריים ומרהיבים של בעלי חיים ימיים. הצירוף של טבע עשיר ומגוון ביחידת שטח כה קטנה ובמזג אויר כה חם, השאיר אותנו נפעמים מכוחו וגבורתו של ריבון העולם, "מה רבו מעשיך ה' "!
מעבר לתכנים אלו התעכבנו על עברה היהודי וההיסטורי של אילת – יישוב יהודי המוכר עוד מימי שלמה המלך כ"עציון גבר", ובהמשך, בתקופת המשנה והתלמוד וימי הביניים. למדנו שהתושבים התפרנסו בעיקר מדייג וממסחר, וצפינו אל אתר ההתיישבות הקדומה הנמצא כיום מעבר לגבול, בשטח ירדן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה