יום שני, 2 בספטמבר 2013

קורס חדש במסלול החינוך המיוחד: תקשורת תומכת וחלופית (תת"ח)

מאת גב' אופירה רג'ואן,
מרצה בשלב"ר-חנ"ם, גב' אילה מוקדס, מרצה בקס"ם-חנ"ם

במסגרת קורס תקשורת תומכת וחלופית (תת"ח) לשנה ג במסלולי החינוך המיוחד התקיימה הרצאת אורחת על ידי הגב' צופית אלבק שהתמחתה בתחום בארה"ב בעבודה צמודה עם ד"ר גוסנס, מהמובילות בתחום. צופית, שהיא מחנכת, מומחית ויועצת בתחום התת"ח (על"ה – גדרה, מ.ש.ל – מרכז שיקומי לוד), פרשה בפני הסטודנטיות את דרכי עבודתה הייחודיות בתחום התת"ח לאוכלוסיות מורכבות בחינוך המיוחד.
דבריה שולבו במצגת שהדגימה לוחות תקשורת שונים של הילדים בספקטרום האוטיסטי, ואת האופן שבו המורות עושות בו שימוש כדי לקדם את התקשורת באוכלוסייה זו. 
מה היא "תקשורת תומכת וחלופית"?
ארגון הבריאות העולמי פיתח גישה שמשולבת בה חשיבה חינוכית טיפולית שתאפשר לאדם/לתלמיד את היכולת להשתתף בסביבות חברתיות שונות באופן אופטימלי, להיות מעורב ושותף במצבים שונים ולשפר את איכות חייו.
כדי לאפשר לתלמיד להשתתף במתרחש בסביבתו יש לספק לו אפשרויות והזדמנויות לעשות כן. כלומר עלינו להנגיש את הסביבה. לשם כך ניתן להיעזר בתקשורת תומכת וחליפית.
תקשורת תומכת וחליפית (תת"ח) היא כל דרך שימוש בשפה, השונה מדיבור, המסייעת ותומכת באינטראקציה חברתית תקשורתית ((ASHA, 1989. שימוש בתת"ח הוא תהליך של שימוש באמצעים ייצוגיים (סימנים, תמונות, סמלים ועוד) להעברת המסר התקשורתי.
התת"ח מאפשר השתתפות ושיתוף פעולה של התלמיד, קידום אינטראקציה בין-אישית וחברתית, קידום התפתחות דיבור ועוד. עם זאת, בניית מערכות תת"ח ושימוש בהן במסגרות חינוכיות ובקהילה הוא תהליך הדורש תכנון ומיומנות של הצוות החינוכי.
בהרצאה הוצג ידע תאורטי ומעשי על תת"ח מהיבטים שונים ונחשפו בפני הסטודנטיות כלים יישומיים בתחום, בהדגמות ובסרטונים ממסגרות חינוכיות שונות.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה