יום שני, 2 בספטמבר 2013

על הסכין

מאת הנטורופתית שרה בר אשר,
מייסדת וראש בית הספר לרפואה משלימה (בהקמה) קמפוס אלקנה

יש אמונה טפלה הגורסת שאסור לשתות מים אחרי אכילת פירות ובמיוחד אחרי אכילת אבטיח. אפשר להקדיש טור שלם לדיון בסוגיה זאת, אך עדיף להתרכז בדברים החשובים כמו פיטוכימיקלים, ויטמינים, מינרלים ועוד דברים טובים הנמצאים בפירות.
לפי הרפואה הסינית, לפירות יש אנרגיה מקררת ולכן הם מצננים ומרעננים בקיץ. הבעיה היא שהם מכילים מרכיב אחד הגורם לחוסר נוחות אצל רבים. לרכיב זה קוראים סוכר ורק בגללו יש אנשים החושבים שפירות משמינים. אז זהו, שלא. פירות זה בריא, רק אל תגזימו עם הכמויות. הסתפקו בשלוש עד ארבע מנות פרי ליום. מנת פרי היא למשל כוס קוביות (מכילה כ-170 גרם פרי) של אבטיח, של מלון או של ענבים, שני שזיפים או אפרסק אחד.
השתדלו מאוד לאכול פירות בחמישה צבעים. הצבעים השונים תורמים לנו פיטוכימיקלים שהם נוגדי חמצון המחזקים את מערכת החיסון.
בחרנו להתייחס לשני פירות מתוך כל השפע, גם אם חבל ששניהם תורמים רק 0.5 מ"ג של סיבים תזונתיים:
אבטיח: אין ספק שהוא המלך הבלתי מעורער של הקיץ. מי שחושב שמדובר בפרי ישראלי או לפחות ים תיכוני, יופתע לגלות שהאבטיח היגר לכאן בצורה לגמרי חוקית ממרכז יבשת אפריקה.
מה יוצא לנו ממנו? 100 גרם של אבטיח תורמים 31 קלוריות. הוא מכיל 92% מים והיתר סוכר מסוג פרוקטוז Fructos)) שהוא חד-סוכר הנמצא בפירות. נוסף על כך, גם ויטמין C, ויטמין B3, B5, B6, בטא קרוטן שחשוב בין היתר לבריאות העיניים וליקופן המוכר לנו מהעגבניות. הליקופן הוא פיטוכימיקל הנותן לאבטיח את צבעו האדום. מי שרגיש לחומציות של העגבניה יכול ליהנות מהליקופן של האבטיח, אלא אם כן הוא אוכל אבטיח בצבע צהוב.
תכנית חיסכון: משתמשים בכל חלקי האבטיח, לרבות בקליפה הירוקה. מי שעדיין חושב שקליפת האבטיח מיועדת לסוסים – טועה. רבים וטובים מכינים קליפות אבטיח מוחמצות, מסוכרות ואפילו ריבות. פרט לכך קולים את גרעיני האבטיח לפיצוחים, אך 100 גרם גרעיני אבטיח תורמים 417 קלוריות, וזה המון.
מה עוד חשוב לדעת עליו? בשנים האחרונות ניתן לקנות אבטיחים קטנים כמעט בגודל אישי. כשתקפצו לביקור ביפן, אל תשכחו לקנות אבטיח מרובע. יתרונו הוא בכך שהוא נוח לאחסון כיוון שהוא משתלב טוב יותר עם הצורה המלבנית של המקרר.
מלון: זהו בן הזוג של האבטיח ולא בכדי שניהם נושאים את אותו שם משפחה, משפחת הדלועים. המלון נולד לפני 4,000 שנה בפרס ובאפריקה.
מה יוצא לנו ממנו? 100 גרם של מלון תורמים 34–36 קלוריות, תלוי בסוג ובצבע המלון. הוא מכיל 90% מים והיתר סוכר, כמו גם ויטמין A, ויטמין C, ויטמין B1, B3, B6, חומצה פולית, אשלגן ומגנזיום. כמו כן הוא מקור חשוב של בטא קרוטן ולוטאין שהם פיגמנטים נוגדי חמצון.
תכנית חיסכון: לא זורקים את גרעיני המלון; מכינים מהם משקה ספרדי בשם פיפיטאדה. להכנת המשקה, משתמשים בארבע כפות גרעיני מלון מיובשים וטחונים, סוכר לפי הטעם וליטר מים.
מה עוד חשוב לדעת עליו: מבדילים בין המלון הכתום בעל הצורה המאורכת למלון הצהוב שהוא עגול וקטן יותר. לכל אחד מהם יתרונות תזונתיים ייחודיים. 100 גרם של מלון כתום מכילים 37 מ"ג של ויטמין C. הוא מהווה מקור חשוב לנוגדי חמצון מסוג הקרטנואידים שמעניקים למלון את צבעו. לעומתו, המלון הצהוב הוא מקור חשוב לאשלגן. גם הוא עשיר בוויטמיןC , אך עני באופן יחסי בקרטנואידים .

שיהיה לשובע ולרזון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה