מרצה למנהיגות במכללת אורות ישראל
כדי שהמצטיינות במכללת אורות ישראל תהיינה מנהלות מעולות בעתיד הן לומדות פרקי מנהיגות בתאוריה ורואות הלכה למעשה מהי מנהיגות איכותית בסיורים שאנו עורכים בבתי הספר. בכל סיור הן מבקרות בבית ספר יסודי ועל יסודי ונפגשות עם המנהל המנהיג ועם הצוות המוביל כדי ללמוד איכויות מנהיגותיות.
במפגשים עם צוותי הניהול הן מבחינות ביישום התאוריה המנהיגותית שלמדו - הלכה למעשה. הבנות מרוצות ושמחות, ומדגישות כי הסיורים מעניינים ומרתקים יותר מכל לימוד.
במפגשים עם צוותי הניהול הן מבחינות ביישום התאוריה המנהיגותית שלמדו - הלכה למעשה. הבנות מרוצות ושמחות, ומדגישות כי הסיורים מעניינים ומרתקים יותר מכל לימוד.
הצלחתו ההישגית, הלימודית, החברתית, ההתנהגותית והערכית של בית ספר תלויה בעיקרה במנהל שהוא מנהיג. הוא הדמות המשפיעה והמובילה את צוות המורים לרום הפסגה במגוון התחומים. המנהיג המצוין משלב בעשייתו את האינטלגנציה השכלית והרגשית גם יחד.
בכל עשייתו החינוכית מצאתי כי התשתית האיתנה והבסיסית של המנהיג היא חכמתו. ככל שהמנהיג משכיל, נבון ובעל מידות, משלב ומשתף את צוות המורים בחשיבה ובעשייה הרי הוא יעפיל להישגים המגוונים הטובים ביותר. מנהל מנהיג משכיל ידאג לפיתוחם האינטלקטואלית של צוות המורים.
איתור הסטודנטים המצוינים, טיפוחם והשרשת המוטיבציה בתוכם לרצות להיות מנהיגים מובילים במערכת החינוך הוא לדעתי הפרויקט החשוב ביותר בהכשרתם של מורים במכללות. הלומדות במכללת אורות ישראל זוכות להעשרה בשני מישורים:
בשנה א למידה במשך סמסטר אחד בתחום המנהיגות;
קיומם של שלושה סיורים במשך כל שנת לימודים (ס"ה תשעה ימי סיור).
לאחר הלימודים התאורטיים על הדרכים ועל הכלים לפיתוחו של מנהיג הן זוכות לביקור ב-18 מוסדות חינוך (שני מוסדות בכל סיור) בחינוך היסודי והעל יסודי.
נבחרים מוסדות חינוך הטובים ביותר שבהם מנהיגי החינוך המנהלים מבהירים במשך כשלוש שעות את הדרכים, את הכלים, את היוזמות ואת המיומנויות שהם משתמשים בהם כמנהיגים כדי להיות הטובים ביותר. הם משלבים בביקור שיחה, דיון, סיור ומפגשים עם מורים-מנהיגים ועם מנהיגות נוער.
המפגשים הם במגוון מוסדות: תורניים, רגילים, תיכוניים, ישיבות ואולפנות, וכן מוסדות בחינוך הממלכתי.
בביקורים אלו הלמידה התאורטית שאותה למדו הבנות מקבלת משמעות מעשית.
חשוב לציין שהשפה המנהיגותית לרוב זהה, המושגים המנהיגותיים נאמרים בקול רם ורובם ככולם מדגישים את ההצלחה התלויה במנהיג, באישיותו, בביטחון העצמי, בדימוי העצמי, בדוגמה האישית, באנושיות, בחיוך, בעידוד, בכבוד, ביחס, בשיתופיות, בתחושת שייכות, באהבה, בניהול הזמן, בעמל החינוכי, בשליחות, בפיתוח חיי חברה, במנהיגות נוער, בנחישות, בהעזה, באומץ לב, בעל צוותי, בטיפוח, ההורים כלקוחות, בדרכי תכנון, בתהליכים ובהערכה ובהתממשותם של "חלומות".
המרתק ביותר בסיורים חשובים אלה היא ההבנה כי השפה המנהיגותית זהה אך הדרך, ה"איך", הכלים להשגת היעדים המנהיגותיים שונים בכל מוסד בהתאם לאופיו של המנהיג.
אני מאמין שככל שנמשיך להעצים את ה"מצטיינות" בשני המישורים, מחד גיסא בתאוריה ומאידך גיסא במפגשים במוסדות החינוך, הרי שהמוטיבציה שלהן להיות מנהלות-מנהיגות בעתיד תהא גבוהה.
חשוב למצוא כל דרך לשמור על קשר במשך חמש שנים לאחר תום הלימודים עם כל הבוגרות המצטיינות כדי להמשיך להפנים בהן מוטיבציה לרצות להיות מובילות בחינוך כמנהיג בעתיד. במפגשים אלה במהלך השנים יש צורך להתמקד בארבעה מישורים:
שמירה על קשר – חשוב מבחינה פסיכולוגית מעשית וערכית;
הקשה – לדילמות מהנעשה בשדה;
מפגשים עם מפקחים, עם מנהלי מחוזות ועם מנהלים-מנהיגים;
הרצאות עדכניות במנהיגות.
אני בטוח ומשוכנע שפיתוח וקידום המצוינות תוביל את עם ישראל להיות הטובים ביותר.
בכל עשייתו החינוכית מצאתי כי התשתית האיתנה והבסיסית של המנהיג היא חכמתו. ככל שהמנהיג משכיל, נבון ובעל מידות, משלב ומשתף את צוות המורים בחשיבה ובעשייה הרי הוא יעפיל להישגים המגוונים הטובים ביותר. מנהל מנהיג משכיל ידאג לפיתוחם האינטלקטואלית של צוות המורים.
איתור הסטודנטים המצוינים, טיפוחם והשרשת המוטיבציה בתוכם לרצות להיות מנהיגים מובילים במערכת החינוך הוא לדעתי הפרויקט החשוב ביותר בהכשרתם של מורים במכללות. הלומדות במכללת אורות ישראל זוכות להעשרה בשני מישורים:
בשנה א למידה במשך סמסטר אחד בתחום המנהיגות;
קיומם של שלושה סיורים במשך כל שנת לימודים (ס"ה תשעה ימי סיור).
לאחר הלימודים התאורטיים על הדרכים ועל הכלים לפיתוחו של מנהיג הן זוכות לביקור ב-18 מוסדות חינוך (שני מוסדות בכל סיור) בחינוך היסודי והעל יסודי.
נבחרים מוסדות חינוך הטובים ביותר שבהם מנהיגי החינוך המנהלים מבהירים במשך כשלוש שעות את הדרכים, את הכלים, את היוזמות ואת המיומנויות שהם משתמשים בהם כמנהיגים כדי להיות הטובים ביותר. הם משלבים בביקור שיחה, דיון, סיור ומפגשים עם מורים-מנהיגים ועם מנהיגות נוער.
המפגשים הם במגוון מוסדות: תורניים, רגילים, תיכוניים, ישיבות ואולפנות, וכן מוסדות בחינוך הממלכתי.
בביקורים אלו הלמידה התאורטית שאותה למדו הבנות מקבלת משמעות מעשית.
חשוב לציין שהשפה המנהיגותית לרוב זהה, המושגים המנהיגותיים נאמרים בקול רם ורובם ככולם מדגישים את ההצלחה התלויה במנהיג, באישיותו, בביטחון העצמי, בדימוי העצמי, בדוגמה האישית, באנושיות, בחיוך, בעידוד, בכבוד, ביחס, בשיתופיות, בתחושת שייכות, באהבה, בניהול הזמן, בעמל החינוכי, בשליחות, בפיתוח חיי חברה, במנהיגות נוער, בנחישות, בהעזה, באומץ לב, בעל צוותי, בטיפוח, ההורים כלקוחות, בדרכי תכנון, בתהליכים ובהערכה ובהתממשותם של "חלומות".
המרתק ביותר בסיורים חשובים אלה היא ההבנה כי השפה המנהיגותית זהה אך הדרך, ה"איך", הכלים להשגת היעדים המנהיגותיים שונים בכל מוסד בהתאם לאופיו של המנהיג.
אני מאמין שככל שנמשיך להעצים את ה"מצטיינות" בשני המישורים, מחד גיסא בתאוריה ומאידך גיסא במפגשים במוסדות החינוך, הרי שהמוטיבציה שלהן להיות מנהלות-מנהיגות בעתיד תהא גבוהה.
חשוב למצוא כל דרך לשמור על קשר במשך חמש שנים לאחר תום הלימודים עם כל הבוגרות המצטיינות כדי להמשיך להפנים בהן מוטיבציה לרצות להיות מובילות בחינוך כמנהיג בעתיד. במפגשים אלה במהלך השנים יש צורך להתמקד בארבעה מישורים:
שמירה על קשר – חשוב מבחינה פסיכולוגית מעשית וערכית;
הקשה – לדילמות מהנעשה בשדה;
מפגשים עם מפקחים, עם מנהלי מחוזות ועם מנהלים-מנהיגים;
הרצאות עדכניות במנהיגות.
אני בטוח ומשוכנע שפיתוח וקידום המצוינות תוביל את עם ישראל להיות הטובים ביותר.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה