יום ראשון, 11 באפריל 2010

עושים היסטוריה – בישיבות ההסדר

ד"ר אמנון חבר
ראש ההתמחות להיסטוריה של עם ישראל

בתחומים רבים אנו חשים את פירות האיחוד בין מכללות אורות ישראל ומורשת יעקב. בתחום ההיסטוריה, אנו בעזרת השם, בדרך לעשות היסטוריה: מנסים להכניס גוון אמוני להוראה, ברוח דבריו של הרב קוק שרואה בהיסטוריה הסתר-יה. אנו מאמינים כי הגיע הזמן שנקבל את ההגדרה הרואה במקצוע היסטוריה מקצוע קודש, כי באמצעותו אפשר לחזק אמונה. ברוח זו אנו רואים חשיבות מרובה בהנחלת המקצוע גם לתלמידי ישיבות ההסדר במסגרת מכוני ההוראה הישיבתיים.
המגמה היא לשבור את החשש של הלומדים מהוראת מקצוע זה בעיקר בגלל הדימוי המוטעה שלו כמקצוע הדורש זיכרון על אנושי, ידיעת תאריכים גם מתוך חלום ו"מקצוע משעמם". המשימה שלנו כמכשירי מורים להיסטוריה היא לשבור סטיגמה זו ולהראות כיצד ניתן ללמד היסטוריה בדרך חווייתית, אמונית, תהליכית.
הסטודנטיות במכללה מכירות דרך הוראה זו, וביחס לתלמידים בישיבות ההסדר אנו בתחילת הדרך לשינוי התפיסה. בסמסטר זה התחלנו בהוראת קורס בהיסטוריה בקמפוס רחובות לתלמידי ישיבות ההסדר המכשירים את עצמם להוראה, כאשר המגמה היא להרחיב את המעגל להוראת היסטוריה למכוני הוראה ישיבתיים שיבחרו בכך. עדיין אין מדובר בהתמחות להיסטוריה, אבל הכיוון הוא לאפשר למכשירים את עצמם להוראה לבחור במקצוע זה כמקצוע הוראה נוסף במקביל לתושב"ע או לתנ"ך. דמיינו לעצמכם שבתי הספר שלנו מתמלאים במורים להיסטוריה בוגרי ישיבות הסדר, ועם כל המטען הרוחני והתורני שהם הוטענו בו בישיבה מלמדים את תולדות עם ישראל. בקיצור ימות המשיח.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה