יום ראשון, 21 בנובמבר 2010

חדש בקמפוס רחובות – סדנת סטאז' וירטואלית


כתב: נתן פריד, מרכז ההתמחות בהוראה, קמפוס רחובות
ערך: עדיאל ברודמן, מרכז היחידה ללמידה מרחוק, קמפוס רחובות

מנחי הסטאז' והיחידה ללמידה מרחוק בקמפוס רחובות חברו יחד להקמת סדנת סטאז' וירטואלית לשירות מתמחי הפריפריה. היום כבר לא צריך לבזבז שעות יקרות בדרכים כדי להגיע לסדנה ולהיפגש עם המנחה. בלחיצת כפתור הסדנה מגיעה אל המתמחה בכל מקום ובכל זמן.

מבוא
תהליך ההתמחות של המורה החדש מורכב משלושה חלקים עיקריים:
1. העבודה בהוראה במוסד חינוכי מאושר בהיקף של לפחות שליש משרה;
2. הנחיה וליווי על ידי מורה ותיק מצוות בית הספר;
3. השתתפות בסדנת התמחות הנערכת במכללה, בהיקף של 56 ש"ש.

שלושת החלקים, ששניים מהם מתרחשים בבית הספר ואחד במכללה, הם בעלי חשיבות שווה. יחד עם זאת חייב להיות תיאום וקשר מובנה בין שלושת החלקים על מנת ששנת ההתמחות, השנה הראשונה לעבודתו של המורה, תהפוך לשנה משמעותית עבורו.

אז מה הבעיה?
במהלך שנות קיום אגף ההתמחות בהוראה הסתבר שבכל אחד משלושת הגורמים מתגלעים לעתים קשיים המונעים מהמורה למלא את דרישות ההתמחות לפרטיהן. הקושי העיקרי היה שבמספר מכללות מורים שבהם בוגרי המכללה שובצו לעבודה במקומות המרוחקים מהמכללה ועל פי רוב בסמוך למקום מגוריו של התלמיד.
היקף הסדנה הוא 2 ש"ש, אך הסתבר שלעתים על התלמיד לבזבז כארבע שעות נסיעה על מנת להגיע למכללה. אין גם שום גורם המממן לסטודנט את הוצאות נסיעותיו להשתתפות סדנה.
עקב כך היו מורים שהעדיפו להתעלם מחובת ההתמחות ובכך "זכו" גם ביום עבודה נוסף.

הפתרון – סדנה וירטואלית
היות שמשרד החינוך והמכללה רואים בתהליך ההתמחות תהליך הכרחי, נדרש פתרון לתלמידים-מורים אלו, שלמרות רצונם אינם משתתפים בתהליך ההתמחות. יש לציין שעיכוב בתהליך מעכב את קבלת רישיון ההוראה הקבוע ומעכב את המשך ההתמחות הפרופסיונאלית של המורה. הדבר נכון במיוחד לגבי מורי בית הספר היסודי הנמצאים במסגרת "אופק חדש".

הפתרון שנמצא הוא הכנת מסגרת תקשורת וירטואלית, המפגישה את המורים החדשים עם מנחה הקבוצה בעזרת פלטפורמה וירטואלית מובנית, שאותה אתאר בהמשך. במקביל לכך, שני חלקי ההתמחות האחרים – עבודה בבית הספר וליווי על ידי מורה מנחה – ממשיכים כמו אצל שאר התלמידים בסדנאות.

מבנה הסדנה הוירטואלית בקמפוס רחובות
בסדנה משתתפים (בהסכמתם) כעשרים תלמידים שנבחרו על פי מקומות מגוריהם: צפונה לירושלים, מזרחה לגוש דן או דרומה לאשקלון.


התכנים ודרכי העבודה
השתמשנו בפלטפורמה אינטרנטית הקיימת גם במכללות אחרות לחינוך כגון בית ברל, אורות ישראל קמפוס אלקנה ועוד.
באמצעות היחידה ללמידה מרחוק בקמפוס רחובות הוקם על אפליקציית Highlearn אתר עבור סדנת הסטאז' לשנת הלימודים תשע"א. רשמנו באתר את כל חברי הפורום, פרטיהם, דרכי התקשרות אישיות (טלפונים) וכתובות דוא"ל. כל תלמיד קיבל קוד כניסה אישי למערכת.

אז לא נפגשים כלל עם המנחה?
במהלך השנה יתקיימו אי"ה במכללה חמישה מפגשים של הקבוצה עם מנחה הסדנה, במטרה לדון בדרכי העבודה, להבהיר נושאים בקשר לפלטפורמה הוירטואלית ובמתרחש בעבודה.

איך מתבצעת הלמידה?
שנת הלימודים חולקה למחזורים של עשרה ימי עבודה (שבהם לומדים במכללה). בכל מחזור אחד מחברי הסדנה, על פי סדר שנקבע מראש, מציג לשאר החברים בעיה חינוכית, לימודית או משמעתית המעסיקה אותו. הבעיה עשויה להיות ביחסים בינו ובין הכיתה, בינו ובין הצוות או ההנהלה, בינו ובין ההורים וכדומה. הבעיה מוצגת מנקודת ראותו הסובייקטיבית של הכותב החווה את הבעיה.
במהלך שלושת הימים הבאים כל אחד מחברי הסדנה מציג לכותב שאלות להבהרה. לדוגמה: האם הוא פנה להורים? האם הוא מרגיש בהתנהגות הילד פגיעה אישית? האם הוא שוחח עם הילד? אין אפשרות להציג שאלות שיפוטיות או שאלות שהן בעצם פתרון מסוים.
במהלך היומיים הבאים התלמיד חייב לענות לכולם תשובות מפורטות, גם אם מופיעות שאלות דומות. מטרת השאלות היא לאפשר לתלמיד להיות חשוף לנקודות מבט אובייקטיביות אחרות. השאלות הן למעשה מעין שד"ד (שיקול דעת דידקטי), שייתכן שהכותב לא ביצע לפני תגובתו.
חברי הפורום נחשפים לתשובות שקיבלו כולם, לומדים את האירוע מכל היבטיו ("ההורים לא מתעניינים", "הילד יתום", "המנהל לא מתעסק עם בעיות בכיתות" וכו'). במהלך שלושת הימים הבאים מעלה כל אחד מחברי הפורום הצעה לפתרון הבעיה.

הייחודיות של הפלטפורמה שלנו
1. במהלך היומיים הבאים כותב האירוע עובר על כל ההצעות, מתרשם מהן ומעלה לאתר את מסקנותיו; מעין רפלקציה: "מה לקחתי אתי מהצעות החברים".
2. במהלך פרסום האירוע מנחה הסדנה יפרסם באתר (לקריאת רשות להעשרה) מאמר שתוכנו בזיקה לבעיה שהועלתה. אם אחד מחברי הפורום מעוניין לשתף את חברי הפורום במאמר, יוכל להעבירו למנחה הסדנה שיתרשם ויפרסם.
3. תלמיד שבמהלך שנת הלימודים מתבקש להתייעץ עם מנחה הסדנה יכול לעשות זאת באמצעות המייל האישי של המנחה.

בסוף שנת הלימודים תשע"א נשמח לספר חוויות מהסדנה. נבדוק גם מה יש לשפר ומה לשמר לקראת שנת הלימודים תשע"ב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה