יום חמישי, 15 בדצמבר 2011

"אופק חדש" – מי צריך את זה בכלל?

מאת דורית דויטש,
רכזת פיתוח מקצועי – מכללת אורות ישראל

רבים פוגשים אותי ושואלים מה הקשר בין אופק חדש למכללה ובכלל מי צריך את התכנית הזו. כדי להבין מה הקשר למכללה ומהו תפקידי, אשתף אתכם ברפורמה ובמשתמע ממנה.
אופק חדש היא תכנית רפורמה חינוכית ופרופסיונלית בחינוך הקדם יסודי, היסודי ובחטיבות הביניים, שהועלתה להצעה והוצגה לראשונה בשנת 2008, בתקופת כהונתה של פרופ' יולי תמיר כשרת החינוך ומיושמת בהדרגתיות החל משנת הלימודים תשס"ח במערכת החינוך של מדינת ישראל.

אופק חדש היא תכנית רפורמה חינוכית ופרופסיונלית בחינוך הקדם יסודי, היסודי ובחטיבות הביניים, המיושמת ברוב המסגרות של מערכת החינוך בשנת תשע"ב.
מטרותיה העיקריות הן:
• שיפור במעמדם ובשכרם של עובדי ההוראה
• שינוי במבנה משרת ההוראה: שעות הוראה פרונטליות, פרטניות ושהייה
• שיפור מרחבי הלמידה של התלמידים וסביבות העבודה של המורים
• פיתוח מקצועי מתמשך של סגלי ההוראה
מאז כניסתה למערכת, תכנית אופק חדש היא במגמה של התרחבות והטמעה במערכת כולה. המטרה המרכזית הניצבת בראש המתווה היא קידום וביסוס מעמדם של עובדי ההוראה, אשר תושג באמצעות תהליך מובנה ושיטתי של התפתחות מקצועית לאורך הקריירה המקצועית.
מעורבות המכללה השנה בנושא אופק חדש באה לידי ביטוי בארבעה מישורים:
• התפתחות מקצועית של מורים חדשים בשנתם הראשונה לעבודה – פועלות ארבע קבוצות
• התפתחות מקצועית של מורים חדשים בשנתם השנייה לעבודה – פועלות שתי קבוצות
• העצמה בית ספרית בהלימה לצרכים ולמדיניות החמ"ד – במספר בתי ספר
• פיתוח מקצועי לעובדי הוראה בדרגות הגבוהות (7–9) – פועלות ארבע קבוצות
התפתחות מקצועית שנה א ושנה ב: הקורס נפתח בשני הקמפוסים. בקמפוס רחובות מרכז את הקורס מר נתן פריד ובקמפוס אלקנה מרכזת את הקורס הגברת אילנית אסרף. מטרת הקורס היא לתת למורים החדשים בשנתם הראשונה והשנייה כלים יישומיים להתמודדות בשטח ועם זאת – במה להעלאת דילמות וקשיים. הקורס מתקיים בשנה הראשונה בהיקף של 60 ש"ש, מתוכן 40 ש"ש מיועדות לסדנאות במכללה ו-20 ש"ש מיועדות לליווי בשטח על ידי מורה נבחר מצוות בית הספר. חשוב לציין שהלומדים בשני הקורסים מדווחים על שיפור בתפקודם המקצועי במערכת בעקבות הסדנאות והליווי האישי. בשנה השנייה הקורס מתקיים בהיקף של 20 ש"ש המיועדות אך ורק לליווי בשדה החינוך, בפיקוח ותיעוד של צוות המכללה.
העצמה בית ספרית: בתי הספר נעזרים במרצים מהמכללה לצורך קיום השתלמות בנושאים שונים בהלימה למשנת החמ"ד, כאשר נושא ההשתלמות ותכניה עברו את אישור מפקח בית הספר. הנושאים המרכזיים הם: "בית חינוך כמשפחה – טיפוח האקלים החינוכי" ו"מבחן הבוגר" – לקראת מבחן בהלכה לכיתות ה. הועברו גם נושאים מתחומים שונים לפי בקשת בית הספר.
פיתוח מקצועי לעובדי הוראה בדרגות הגבוהות (7–9): במסגרת מתווה אופק חדש המעבר מדרגה לדרגה (1–6) הוא לפי ותק ושעות לימוד במסגרת בית הספר או במרכזי פיסג"ה. בדרגות הגבוהות המצב שונה: מורה הרוצה להתקדם בדרגה צריך ללמוד במוסד אקדמי שקיבל אישור לתכנית. התכנית מחולקת לשעות עיוניות ולשעות מעשיות בבית הספר בליווי מרצה חונך מהמכללה, ומתפרסת על פני שנתיים. מטרת התכנית היא לאפשר לעובד הוראה התמחות בלמידה רפלקטיבית ברמה גבוהה בתהליכי למידה-הוראה ויישום בכיתה ובבית הספר. דרגה 7 עוסקת במורה יוזם, דרגה 8 עוסקת במורה חוקר ודרגה 9 עוסקת במורה חונך. את התכנית בנה צוות ממרצי המכללה בתחומים השונים. התכנית אושרה והחלה לפעול לראשונה בשנת הלימודים תשע"ב. חשוב לציין שבמכללה ניתן מענה לצרכים המגדריים של האוכלוסייה ונפתחו קבוצות נפרדות לגברים ולנשים.
נעשה ונצליח!

תגובה 1: