יום חמישי, 15 בדצמבר 2011

בנות השירות הלאומי לומדות באקדמיה

מאת ד"ר אביה גוטמן,
ראש המסלול לחינוך מיוחד, קמפוס אלקנה

מכללת אורות ישראל מארחת מזה שנים את בנות השירות הלאומי מאגודות להתנדבות שונות. במסגרת זו הסטודנטיות משתתפות בסדנאות חווייתיות שונות, ונחשפות לפעילויות מעניינות הנעשות במכללה.
השנה, כחלק מתכניות חדשות ופורצות דרך, הוחלט על שינוי גישה – קיום קורס אקדמי במכללה לבנות השירות הלאומי. חלק נכבד מהבנות העוסקות בחינוך פונות לתחומי החינוך המיוחד על גווניו השונים, ולכן אך טבעי הוא כי קורס מתחיל מתחומי החינוך המיוחד יעניין אותן.

הרב ספולטר, האחראי על גיוס סטודנטיות במכללה, פנה אליי, כראש המסלול לחינוך מיוחד, לקדם את הנושא, וחשבנו כי קורס בסיסי חווייתי ומעניין יהיה הקורס "התפתחות סנסומוטורית נורמלית". הקורס יוכר לסטודנטיות כקורס אקדמי, כולל חובות כמו חומר קריאה, הכנת תרגילים ועבודה. הקורס יכלול שבע פגישות, כל מפגש בן ארבע שעות, ולאחר מכן סדנה חווייתית מתחומי החינוך המיוחד, כגון פסיכודרמה, תרפיה באמנות, סדנת כתיבה וסדנת משחק על ידי מרפאה בעיסוק ועוד. שלושה מפגשים יינתנו על ידי ד"ר אביה גוטמן, וארבעה מפגשים יינתנו על ידי המרפאה בעיסוק גב' שרית שוורץ.
הסטודנטיות תקבלנה נקודות זכות אקדמיות לקורס זה, ואם יחליטו ללמוד במסלול לחינוך מיוחד במכללת אורות ישראל לאחר השירות הלאומי הוא יוכר כקורס אקדמי של שנה א.
במסגרת קורס זה, בנות השירות הלאומי העובדות עם ילדים בעלי קשיים התפתחותיים יכירו את רצף ההתפתחות הנורמלית של היילוד, הפעוט – בפירוט חודשי עד גיל שנה, והילד עד גיל שש. בקורס יינתן דגש על המיומנויות השונות המתפתחות ברצף זה, המהוות בסיס לתפקודו התקין של הילד בגיל הגן ובית הספר.
כמו כן, הסטודנטיות תלמדנה מה הן המערכות בגוף הקשורות למערכת התנועה והתחושה: מערכת העצבים – המוח, חוט השדרה ומערכת התחושה. כחלק מעבודתן בשירות הלאומי תלמדנה את ההתפתחות האבנורמלית הגורמת ללקויות השונות של הילדים בחינוך המיוחד.
ביום כ"ג במרחשוון התקיים היום הראשון של הלימודים שבו למדו את האנטומיה של מערכת התחושה והתנועה. שיעור זה היה מאתגר ואף קשה. זו להן למידה ראשונה של מערכת העצבים ברמה אקדמית, אך הבנות גילו עניין, שאלו שאלות מעניינות והעלו מקרים מבית הספר של לקויות שונות שמקורן נוירולוגי.
בחלקו השני של הקורס, שיינתן על ידי מרפאה בעיסוק, הן תלמדנה על איתור קשיים התפתחותיים, זיהוי הקשיים במיומנויות סנסומוטוריות – קשר עין יד, תיאום בילטרלי, אחיזה, כיצד יש לסייע במיומנויות טרום כתיבה ועוד.
נראה כי קורס אקדמי זה יתרום רבות לעבודתן בשירות הלאומי והן תסייענה לילדים על סמך ידע מקצועי כבר בשנת השירות הראשונה שלהן. אנו מאחלים ללומדות חדוות למידה והנאה מרובה בעבודתן המבורכת בשדה החינוך המיוחד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה