יום שלישי, 23 בדצמבר 2014

"משיב הרוח ומוריד הגשם" – רוח וגשם בעבודה המעשית במכללת אורות ישראל

רחלי ברטוב
רכזת עבודה מעשית, קמפוס אלקנה


העבודה המעשית במכללה אקדמית מהווה מרכיב משמעותי ומרכזי המהווה התנסות ב"דבר האמתי" – התנסות של עשייה ויישום קורסים תאורטיים, קורסי מתודות ותכנים מקצועיים רחבים, אל תוך עולם העשייה.
בימי חורף אלו, שבהם אנו מתברכים ב"ה בימים של שפע משמים, ניתן לדמות את עבודתנו בהכשרה הפדגוגית להורדת הרוח, התכנים האקדמיים וכל השפע של הידע הרוחני הרחב, אל תוך עולם המעשה, העולם הגשמי, שהרי מה ערך לרוח אם אין היא מחיה ומגשימה את חיי המעשה?
חיבור זה בין הרוח לגשם, בין רוחניות לגשמיות, הוא החיבור המפרה את קשרי מכללה-שדה.
לא מכבר סיימנו שבוע עמוס ורווי בעשייה משמעותית – שבוע עבודה מעשית, המהווה דגם של חיבור זה.
המטרה העיקרית של שבוע זה היא אוריינות בית ספרית, חוויה של חיי בית הספר באופן אינטנסיבי ורציף, הכוללת מפגשים עם בעלי תפקידים בבית בספר, היכרות עם תפיסת העולם הבית ספרית, אתגרים ופרויקטים מיוחדים הקיימים במסגרת. הזדמנויות למידה אלה מרחיבות את תפיסת עולמה החינוכית של הסטודנטית ומאפשרות לה לראות מורכבויות ואתגרים חינוכיים המעצבים את חיי המחנכת, מעבר להתנסות ההוראתית הרגילה.
בסיורי בקבוצות השונות חוויתי חוויות למידה מגוונות: דיונים בקבוצות למידת עמיתים, צפייה בשיעורים ובמשוב שלאחריהם, העברת פעילות שכבתית או בית ספרית בנושאים שונים: בתושב"ע –  בנושא מידות; בלימודי ארץ ישראל – בנושא החי והצומח בצפון הארץ; בתנ"ך, בחינוך מיוחד ובמתמטיקה – בנושא חנוכה. בחלק מהקבוצות התקיימו סדנאות עם צוות מפתחו"ת (המרכזייה הפדגוגית) בנושאים מגוונים: שילוב סרטונים ומיצגים גרפיים במצגות, פתיחות מגוונות לשיעור, עיצוב סביבה חינוכית והכנת מרכז למידה שנתי פעיל בנושא שמיטה. בהתמחויות רבות התקיימו סיורים לימודיים: במיקוד ייעוץ ובהתמחות לחינוך חברתי קהילתי – למרכז "רטורנו"; בהתמחות לתושב"ע לספריית הרמב"ם; בהתמחות לתקשורת ולמתמטיקה – לבית ספר אמי"ת עמיחי ברחובות בנושא למידה משמעותית; במסלול הגיל הרך – סיור לגן הספרים בפתח תקווה כחלק מלמידה שנתית בנושא אוריינות וחשיפה לספר. אחת מהקבוצות אף חוותה ביקור של שר החינוך בבית הספר בשבוע זה, כולל ההכנות המרגשות של התלמידים והצוות לקראת הביקור.
ברמה האישית, שבוע זה דורש לא פעם התמודדות לא פשוטה עם מצבי לחץ, לקיחת אחריות אישית, התנהלות אוטונומית, ללא מדריך פדגוגי מלווה צמוד, וניהול עצמי ברמות שונות מול דמויות ובעלי סמכות במערכת.
התנסויות מרוכזות אלה בשבוע אחד גדוש עשייה מהוות דגם לעבודה החינוכית האינטנסיבית העומדת בפני כל סטודנטית. היציאה לשדה גדושה באירועים מסוג זה, וחוויה מטרימה זו מאפשרת לרכך את ההלם ולהתמלא בכוחות הדרושים לכניסה לעולם המעשה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה