יום ראשון, 15 במרץ 2015

פאנל מתמודדות לכנסת במכללת אורות ישראל

ביום שני, י"ב באדר, התקיים בקמפוס אלקנה פאנל מתמודדות לכנסת. השתתפו: ח"כ ציפי חוטובלי מהליכוד, הרבנית עדינה בר שלום כנציגת ש"ס, יעל פארן מהמחנה הציוני, ח"כ עליזה לביא ממפלגת יש עתיד, ח"כ אורית סטרוק מהבית היהודי ורות קוליאן ממפלגת ובזכותן. מפלגת מרצ סירבה לשלוח נציגה בגלל מיקומו של הקמפוס באלקנה. נשיא המכללה, הרב פרופ' נריה גוטל, פתח בדברי ברכה והדגיש בפני מאות הסטודנטיות שישבו באולם את גודל הזכות לבחור לכנסת ישראל של המדינה היהודית. דורות רבים לא זכו לחלום על בחירות לכנסת ישראל בארץ ישראל. מתוך נקודת מוצא זו נפתח הפאנל שאותו הנחתה דיקנית הסטודנטיות, הרבנית ד"ר לאה ויזל.
אחד הנושאים שהועלה לדיון היה מעמד האישה בהיבט הכלכלי, המדיני, החברתי והדתי. הרבנית עדינה בר שלום התייחסה להיעדר ייצוג נשים בכנסת מטעם סיעת ש"ס. לדבריה, בהיעדר דמות תורנית בעלת שיעור קומה, כמו החזון איש שהתיר לנשים להיבחר, אין לצאת נגד הרבנים והסובבים אותם. השינויים נעשים וייעשו מחוץ לכנסת ובמקביל לה. היא הוסיפה שהנושא לא נדון בשעתו על ידי אביה, הרב עובדיה יוסף זצ"ל, ומאז פטירתו עסקנים הסובבים את הרבנים אינם מאפשרים הכרעה כזו. לעומתה, רות קוליאן חזרה ואמרה שאין להשלים עם מצב שבו רק הנשים החרדיות הן שקופות וחסרות ייצוג בכנסת. היא לא התייחסה לשום נושא אחר מלבד הצורך לייצוג נשים בכנסת, שכן לדידה כל יתר הנושאים סובלים דיחוי. יעל פארן ממפלגת המחנה הציוני סיפרה שבביתה שומרים שבת על אף שהיא עצמה חילונית מבטן ומלידה. לדעתה, יש לאפשר תחבורה ציבורית בשבת במקומות מתאימים (היא עצמה אינה נוסעת בשבת). דיון סוער התקיים בין ח"כ לביא לח"כ סטרוק סביב ההתנתקות וברית הזוגיות.
ח"כ חוטובלי פנתה אל הסטודנטיות ואמרה: "אתן הסטודנטיות מתלבטות בין הליכוד לבית היהודי ויחד. חשוב לציין שאין בין המפלגות תחרות, אך בחישוב מתמטי פשוט ניתן להבין כי אם הליכוד לא יהיה גדול הוא לא ימשול. הבית היהודי יהיה מרכיב חשוב בממשלה הבאה שתקום". ח"כ סטרוק הגיבה ואמרה לסטודנטיות ש"הליכוד הוא לא עולם הערכים שבו אתן הסטודנטיות מאמינות. חשוב שאמשיך את פעילותי בכנסת, ולכן חשוב להגדיל את כוחו של הבית היהודי". עוד הוסיפה סטרוק כי "חוק ברית הזוגיות הוא שם-כיסוי לנישואים אזרחיים – רעיון שנשלל לחלוטין על ידי רבני הציונות הדתית שאתם התייעצה מפלגת הבית היהודי, ועל כן נפסל על ידי המפלגה. גישתה של הציונות הדתית היא הבטחת המרחב הציבורי בישראל כמרחב יהודי וממילא אין מקום לסגת מהכלל שנקבע עם קום המדינה ולפיו נישואין יהיו רק כדת משה וישראל". לעומתה, אמרה ח"כ עליזה לביא שהיא נמנתה על מניחי הצעת החוק של ברית הזוגיות, והוסיפה: "על החוק הזה עבדנו חודשים ארוכים ובמהלכם התייעצנו רבות. אני למדתי את הנושא לעומק, ישבתי עם רבנים ועם מומחים ומשפטנים מהאקדמיה. חובתנו לתת מענה ולהסדיר את הנושא. אני יודעת שתהליך זה יתרום גם לביסוסה של הרבנות ולחיזוקה. התחרות תייעל. לצערי, אני פוגשת לא מעט זוגות אשר בוחרים להינשא שלא באמצעות הרבנות. התנגדות לחוק כמוה כהתעלמות מבעיה של עשרות אלפי ישראלים, שחלקם פסולי חיתון באשמתנו משום שלא הסדרנו כבר לפני שנים רבות את נושא הגיור". בסיום הפאנל הופנו למתמודדות שאלות והוצג להן שאלון עמדות שהוכן על ידי הסטודנטיות.
בחיתום הפאנל אמר הרב פרופ' נריה גוטל בשם הרב קוק: "אוי לה למפלגה שסבורה שכל הצדק אתה". הוא הודה למתמודדות ובמיוחד לגב' יעל פארן ש"הגיעה לגוב הלביאות ולא לבית הטבעי שלה, והשמיעה את עמדתה". הרב הביע הוקרה לסטודנטיות שהפגינו נימוס וסובלנות כלפי כל המתמודדות שהתארחו במכללה.
נושאים רבים הועלו לדיון ורבים עוד יותר נשארו ללא התייחסות בשל מגבלות הזמן, אולם המטרה המרכזית של הפאנל הושגה: בקרב הסטודנטיות התעורר דיון ער בסוגיות ציבוריות חשובות ואף התחזקה מידת המעורבות וההתעניינות בנעשה בשדה הפוליטי. דיונים בין סטודנטיות המשיכו להישמע במסדרונות המכללה זמן רב לאחר האירוע ואף במהלך השיעורים שאחריו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה