יום ראשון, 15 במרץ 2015

השקת חוברת "דברי הפורים האלה – מגילת אסתר: מדריך לגננת"

מאת לוזית אודסר,
מרכזת ההתמחות לגיל הרך
בערב פורים נערכה בימת עיון בקמפוס אלקנה לרגל השקת חוברת "ימי הפורים האלה – מגילת אסתר: מדריך לגננת", שכתבה וערכה גב' ורד ינאי, מרצה ומד"פית במסלול הגיל הרך במכללה.
חוברת זו היא הניצן הראשון של תכנית מקיפה: "דעת ילד, הוראת יהדות בגיל הרך", תכנית הנותנת את הדעת על צורכי הילד, יכולותיו, נפשו, תחומי העניין שלו, ומתוך כך יוצקת לנפש הילד כבוד רב ואהבה – דעת.
לפני מספר שנים זיהתה גב' ורד ינאי חוסר בחומרי ההוראה בתחומי יהדות המיועדים לגיל הרך בחינוך הממלכתי דתי. על אף שבעבר נכתבו דברים, עדיין קיים חוסר בעיסוק מעמיק המשלב ידע בית מדרשי עם הבנה עמוקה של צורכי הילד, חומר היוצר למידה מעמיקה ומשמעותית הרלוונטית לילדים בגיל הרך. כאשר הוצע הפרויקט לנשיא המכללה, הרב פרופ' נריה גוטל, הוא  הרחיב את ההתכווננות ממענה נקודתי, מכללתי, למענה כלל ארצי שיינתן בשיתוף עם הגב' אסתר חטב, המפקחת הארצית על תחום הקדם-יסודי בחמ"ד, עבור כלל הגננות המחנכות בגיל הרך.
החוברת שיצאה זה עתה לאור היא הניצן הראשון של תכנית מקיפה, "דעת ילד, הוראת יהדות בגיל הרך", תכנית הנותנת את הדעת על צורכי הילד, יכולותיו, נפשו, תחומי העניין שלו, ומתוך כך יוצקת לנפש הילד כבוד רב ואהבה – דעת, דעת עמוקה, אין סוף של תורה. החוברת עוסקת בתיווך של תכני מגילת אסתר לילדי הגן ונועדה לתת לגננת כלים, דרך ורעיונות לסיפור החג בגן; להוסיף, להדגיש ולחדד רבדים של משמעות, רעיונות מרכזיים, ערכים ומסרים שאותם ניתן לצקת לסיפור המגילה בגן, כך שכל רעיון העולה מפסוקי המגילה זוכה להתייחסות, הן ברמת המבוגר הן ברמת הילד.
בימת העיון נפתחה בדברי נשיא המכללה, הרב פרופ' נריה גוטל, שכאמור זיהה את החזון וידע לפתח רעיון גרעיני לתכנית כוללת. הרב גוטל הצביע על המקצועיות ועל המומחיות הנדרשת בחיבור ובהתאמת רעיונות עמוקים, ערכים ועולם של תורה לילדים בגן. את דבריו המשיך הרב יעקב אריאל שליט"א, רב העיר רמת גן ומרצה בכיר במכללה, אשר העניק ליווי וייעוץ תורני הדוק במהלך כתיבת החוברת. הרב אריאל הדגיש בדבריו את הצורך במדריך לגננת שייתן מענה לגננות הרוצות לחנך לערכים בצורה נכונה.
הרב ד"ר אברהם ליפשיץ, ראש מינהל החמ"ד, והגב' אסתר חטב, מפקחת ארצית קדם-יסודי בחמ"ד, אשר הייתה שותפה לכתיבת החוברת ולתכנית "דעת ילד", הצביעו על החזון המשותף להנהלת החמ"ד ולהנהלת המכללה, חזון של תחושת שליחות ורצון עז לחבר בין ריבוי תורה ללמידה משמעותית, רלוונטית ותואמת לגיל הרך, מתוך הכרה בחשיבות מתן מענה ייחודי וספציפי לילדים ולמחנכות החמ"ד.
הרב צבי יניר, רב קהילת פנינת גנים בפתח תקווה ומרצה במכללת אורות ישראל, אשר ליווה בייעוץ תורני-פדגוגי את כתיבת המדריך לגננת, עמד על דילמות, לבטים ושיקולי דעת שיש להפעיל בשעת חיבור עולם התורה לעולם הילד.
גב' ורד ינאי, עורכת החוברת, סיכמה את בימת העיון, סיפרה על תהליך הכתיבה והודתה במילים חמות לכל העוסקים במלאכה. גב' ינאי סיימה בתקווה להמשיך ליצור ולפעול בתוכנית דעת-ילד ולהרבות חכמה ודעת לגננות ולילדי ישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה