יום ראשון, 15 במרץ 2015

תערוכה של כלי הוראה – משחקים

ד"ר אביה גוטמן, ראש מסלול חינוך מיוחד

בתערוכה המוצגת בימים אלה בארונות התצוגה במסדרון בניין יהדות, אנו נהנים לראות שני סוגים של כלי הוראה.
כלי הוראה אלה הם משחקים שסטודנטיות ממסלול החינוך המיוחד והגיל הרך יצרו במסגרת הקורס "מוזיקה ככלי טיפולי", שנלמד על ידי המרצה ד"ר חוה וייס, וכן כלי הוראה לתלמידים לקויי ראייה בקורס "לקויות ראייה", שנלמד על ידי המרצה גב' חגית אופוצ'ינסקי.
הרציונל של המשחק והמוזיקה באמצעות משחקי הקופסה:
1. פיתוח התפיסה השמיעתית-חזותית: משחקים שבהם על הילד לחבר בין מה שהוא רואה, אם זו תמונה או מילה, ובין מה שהוא שומע. הסיוע בחיבור בין מרכיבי השמע והחזות מפתחים את הלמידה;
2. עזרה בשלבי חשיבה שונים: התייחסות למצב שבו הילד נעזר במוזיקה כדי לחלק את ניתוח המידע המובא לפניו. לעתים המוזיקה יוצרת השהיה ומאפשרת לילד לעצור ולחשוב;
3. פיתוח זיכרון שמיעתי: המוזיקה מסייעת לילד לתרגל ולפתח את הזיכרון השמיעתי.
מטרת המשחקים
המשחקים נבנו כדי לתת מענה, בו-זמנית, לרמות לימודיות שונות של ילדים, הודות למוזיקה, שהיא הרכיב המרכזי בכל משחק. לדוגמה: לפני הילדים מונחים לוחות עם תמונות בעלי חיים שאותם עליהם לזהות באופן שמיעתי. ילד שמתקשה, יקשיב לקול החיה המתנגנת, יחפש את הכרטיס עם תמונת החיה ויניחה על גבי תמונת החיה בלוח. ילד שיודע לקרוא, יקשיב לקול החיה ויניח כרטיס עם המילה המתאימה על גבי תמונת החיה המתאימה בלוח. בצורה זו כל ילד יקבל את הלוח ואת הכרטיסיות המתאימות לרמתו הלימודית כשבמקביל המוזיקה זהה לכולם והיא זו המאחדת ומאפשרת לכל הילדים לשחק את אותו משחק בו-זמנית.
כיצד נעשה השימוש במוזיקה?
יש שתי דרכים שבהן נעשה שימוש במוזיקה: האחת, בכלי נגינה, בעיקר במשחקים העוסקים בחשבון; השנייה, במוזיקה מוקלטת, כאשר מדובר בתפיסה שמיעתית חזותית המתאפיינת בזיהוי פריטים. יש משחקים שהמוזיקה מהווה בהם תחליף לקובייה או לכרטיסים.
הרציונל למשחקים ללקויי ראייה ועיוורים
לילדים בעלי לקות ראייה ועיוורון יש פגם באחד מחלקי העין ולכן חדות הראייה ושדה הראייה שלהם נפגעים. אחד הקשיים מתבטא בקושי לראות ולזהות פרטים קטנים מקרוב. כדי שהשילוב החברתי של הילד בעל לקות ראייה או עיוורון יצליח, דרושות לו היכולת והאפשרות לשחק עם בני גילו. לשם כך צריך להנגיש את המשחקים השונים. הנגשת משחקים נעשית על ידי גודל, מרקם, ניגוד, שימוש בחומרי מישוש שונים, צבעים חזקים, הבלטות. בקורס "לקויות ראייה" התבקשו הסטודנטיות להתאים משחקים שונים לילדים בעלי לקות ראייה ועיוורון.
משחקים אלו מונחים בתצוגה, כמו למשל סולמות וחבלים, משחק זיכרון, רברסי, משחקי התאמה, רמי, בינגו, פאזל, דמקה, דומינו.
הסטודנטיות וצוות המכללה מוזמנים להתרשם מהתצוגה, לפתוח את משחקי הקופסה במוזיקה, למשש את המשחקים של לקויי הראייה, ולראות את היצירתיות של הסטודנטיות שיצרו ובנו את כלי ההוראה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה