יום שלישי, 21 ביולי 2015

מסלול הגיל הרך בסיור בזכרון יעקב

מאת לוזית אודסר,
מרכזת מסלול הגיל הרך

לאחרונה יצאו סטודנטיות מסלול הגיל הרך לסייר ברחובות זכרון יעקב הקסומים ובסביבותיה.
מטרת הסיור הייתה לחוות חוויה של יחד, שיתוף וגיבוש מסלולי תוך למידה משמעותית מותאמת לגיל הרך. התחלנו בסיור מודרך בבית הקברות וברחוב המייסדים של זכרון, שם למדנו על המתיישבים הראשונים במושבה, הקשיים שאִתם התמודדו, דרכי ההתמודדות וההתפתחות של המושבה. בפתח בית הכנסת המרכזי שמענו על הברון רוטשילד, על מעורבותו ותרומתו למושבה. דנו במצב המורכב שבו תרומת הברון אפשרה למושבה להתקיים ולהתפתח וכן על פקידי הברון שמיררו את חיי האיכרים. לאחר שלמדנו והחכמנו מעט, המשכנו לגני רמת הנדיב.
בעת הכנת הסיור הציע צוות ההדרכה של רמת הנדיב פעילות בגינות הלימודיות. תחילה סירבנו להצעה עקב שנת השמיטה, אך להפתעתנו התברר שגני רמת הנדיב שומרים שמיטה! לאור המידע, הוחלט לערוך סיור ופעילות מותאמת לגיל הרך בנושא שמירת שמיטה בגנים (גני הצמחים וגני הילדים).
באתר גני רמת הנדיב פורסם:
ברמת הנדיב מקיימים את שנת השמיטה במובן החקלאי, על פי הלכות שקבעו חז"ל (בארמית):
אוקמי – המשך עבודות הדרושות להמשך הקיום ולמניעת נזק משמעותי לעצים, לצמחייה בגן ולפארק.
אברויי – הימנעות מעבודות שנעשות במטרה לשפר ולפתח.
העבודות בגן נעשות רק במידת הצורך המחייבת שמירה על הקיים. לא נוטעים עצים או צמחים חדשים. בערוגות ובחלקות האדמה שבהן נשתלו פרחים עונתיים מפזרים רסק עץ לחיפוי הקרקע. גיזום הצמחים מתבצע במתינות ובמטרה לשמרם, ולא כדי לעודד צימוח מחודש (כפי שנוהגים). בשנה זו ייערכו עבודות שאינן חקלאיות או גנניות, ויתמקדו בחידוש המתקנים והתשתיות המיועדים להשקיה ולדישון ומותאמים לנוחות המטיילים.
 
ואכן, בבואנו לגני רמת הנדיב היפים והמטופחים ראינו עדויות רבות לשמירת השמיטה. במקום פרחים עונתיים המקשטים בכל שנה את ערוגות הכניסה לגן הזכרון קיבלו את פנינו אלפי (!) פרחי חרס יפים, צבעוניים ומיוחדים מאוד, שהוכנו בשיתוף מועדוני קשישים ברחבי הארץ. כשהתקדמנו בשבילי הגן ראינו את פסלי הצמחים שאינם גזומים. גם בגינת הריחות המיועדת לכבדי ראיה, גינה שבה גדלים צמחי תבלין בעלי ארומה חזקה המזמינים את המסיירים בגינה לקטוף מהם, למולל בין האצבעות, לברך "בורא עשבי בשמים" ולהריח במלוא אוויר הריאות, ראינו עדויות לשמירת שמיטה: חלק מהערוגות שבהן צומחים תבלינים נותרו קרחות ורק שלט עם שם התבלין מעיד על חסרונו. שלט השואל על יחס הברון לשמיטה הוביל אותנו לדיון על פולמוס השמיטה בשנת תרמ"ט (1889).
חלק נוסף מגני הנדיב כולל גנים שונים, כמו גינה טיפולית, גינת קיימוּת ועוד.
בגינה מזמנת פרפרים למדנו על המונח "טביעת כף רגל אקולוגית", הכרנו עץ נדיב מיוחד ולבסוף ביקרנו בגינה הטיפולית ולמדנו איך ומה אפשר לעשות בגן ילדים עם גן צמחים בכלל השנים ובמיוחד בשנת שמיטה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה