יום שלישי, 15 בספטמבר 2009

נקודה למחשבה - מכון מנדל למנהיגות

מאת: טלי פרידמן
מנהלת המרפ"ד
תכנית בית הספר למנהיגות חינוכית של מכון מנדל למנהיגות נוסדה בירושלים בשנת 1991 בשיתוף עם משרד החינוך. זו תכנית ייחודית מבחינת היקפה, תכניה ואופי הלימוד. מטרתה לפתח ולטפח מנהיגים חינוכיים בעלי חזון והשפעה שיניעו ויובילו תהליכים לקידום החינוך בישראל. אחת מאבני היסוד עליהן מושתתת התכנית היא ההנחה שעל המנהיג החינוכי לפעול לאורו של חזון מעמיק ומעשי. עמיתי התכנית מפתחים תפיסות חזון בעבודה אישית לצד עבודה בצוותא, במסגרת אינטנסיבית ומאתגרת לצד מסגרת המעודדת ומאפשרת חשיבה מעמיקה ותכנון. במהלך התכנית העמיתים לומדים וחוקרים את שדה החינוך תאוריה לצד התנסות ממשית ומשמעותית, נפגשים עם מומחים בולטים ממגוון תחומים, בוחנים ובודקים מקרוב את המקום של החזון ושל הזהות החינוכית בעולם המעשה. מקורו ההיסטורי של החזון במנהיגים אשר ראו בעיני רוחם כיצד הרעיונות שטוו זה מכבר רוקמים עור וגידים, כמו הרצל, אטאטורק, מייקל קולינס ואמון דה ולירה, ג'פרסון. לאלו קדמו "נביאי ישראל הנבאים אל ירושלים והחזים לה חזון", ישעיה וחבקוק, הושע ועובדיה, נחום ודניאל. לימים מושג החזון אומץ לתחום הניהול והפך לכלי ניהולי בעזרתו משרטט הפרט או הארגון תמונה עתידית אידאלית אליו הוא שואף, מתוכה נגזרות הנחיות ותהליכי ביצוע המכוונים להוביל למימוש החזון. מנהיגים מצטיינים המוּנעים על ידי חזון בעל עצמה הם המפתח לשיפור החברה וחייהם של אנשים ברחבי העולם, אולם החזון אינו נחלתם הבלעדית של שועי עולם. אף מנהיגי חינוך אפקטיביים הם בעלי חזון ואת חזונותיהם אפשר לטפח באמצעות עבודת הכשרה.
תכנית ההכשרה של מכון מנדל למנהיגות מציבה את חזון המחנך במרכז ההתפתחות המקצועית. סגל ההוראה מונה שורה ארוכה של אנשי אקדמיה בולטים מישראל ומהעולם: חוקרים, מעצבי מדיניות ואנשי מקצוע. אנשי הסגל מלווים את העמיתים בעבודת ניסוח חזונם הפרטי, לבחינת הרעיונות הגדולים והדמויות הדגולות של התרבות המערבית והיהודית ולימוד הדרכים ליישום החזון הלכה למעשה! אחד מיעדי התכנית הוא פיתוח חומרים ושיטות לימוד – במהלך ההכשרה – והפצתם בקרב קהילת מנהיגי החינוך. מיותר לציין שעמיתי התכנית מתקבלים רק משהוכרו כבעלי יכולת להניע תהליכים משמעותיים בעתיד. במהלך הכשרתם הם רוכשים את הכלים הנחוצים כדי להקים ולנהל מוסדות חינוך שבהם עתידים להירתם לאתגרים החינוכיים והחברתיים הניצבים בפני החברה על גווניה וקהילותיה, על פלגיה ושסעיה, בארץ ובתפוצות. בוגרי בית הספר למנהיגות מכהנים בתפקידי מפתח במסגרות שונות, החל במשרות בכירות במשרדי הממשלה דרך ארגונים חינוכיים וחברתיים וכלה ברשויות המקומיות ועוד. אלה גם אלה הם עדות חיה לעובדה שחזון אינו רק תהליך מיסטי או דמיוני, אלא תהליך רציונלי, מובנה, שיטתי, ממוקד, וכדבריו של החוזה: "אם תרצו אין זו אגדה".
מקורות
1.דף הבית מכון מנדל למנהיגות
http://mandel.mli.org.il/MandelCMS/HomePage.htm
2.יחזקאל יג, טז.
3.ראובן כץ, COACHING אמון לחיים,אופוס,2005 , עמ' 190–209.
4.אתר משרד החינוך מינהל חברה ונוער
http://www.snunit.k12.il/minhal/42218.html
5.שלמה פוקס, ישראל שפלר, ודניאל מרום, מדברים חזון: הזמנה לדיון בתכלית החינוך היהודי,כתר.
http://mandel.mli.org.il/MedabrimChazon/The+Book/
6.לורה ויתוורת', הנרי קימסי-האוס, פיל סנדאהל, אימון קו אקטיבי, כישורים חדשים לאימון אנשים להצלחה בעבודה ובחיים, דניאלה די- נור, 2006.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה