יום רביעי, 16 בספטמבר 2009

פרויקט מתוקשב בין מכללת אורות ישראל וישיבה יוניברסיטי

השימוש בשפה כאמצעי תקשורת, מאפשר ניסוח מסרים והעברתם, שינוי עמדות, וחינוך. שפה זרה, ובעולמנו הגלובלי במיוחד השפה האנגלית, מהווה גשר לעולם: גשר לעולם הכללי, גשר לעולם האקדמי, גשר לעולם הטכנולוגי והעסקי, ואף גשר לעולם היהודי. ואכן, אחד האתגרים החשובים ביותר שעומדים היום בפני הציונות הדתית הוא יצירת קשר והידוק קשר עם יהודי התפוצות.
משהתבקשה ההתמחות לאנגלית, כמו יתר ההתמחויות במכללה, לשלב את נושא הציונות הדתית בלימודי ההתמחות, עלו רעיונות רבים ויפים והם בוצעו בקורסים שונים ובעבודה המעשית. במסגרת הקורס "שימושי מחשב מתקדמים באנגלית" השתתפו הסטודנטיות בפרויקט בינלאומי שכלל דיאלוג בינן ובין סטודנטים לחינוך יהודי מישיבה יוניברסיטי. הפרויקט עמד על שלושה עקרונות : (1) הגדרת הציונות הדתית כתודעת כלל ישראל; (2) הנחת היסוד בהתמחות כי המורה לאנגלית בוגרת מכללת אורות איננה רק מורה "מקצועית" המקנה לתלמידיה כלי מעשי לחיים, אלא היא עוסקת בחינוך; (3) המטרה המרכזית של לימוד אנגלית והוראת אנגלית הינה שימוש בשפה כאמצעי תקשורת בהקשר חברתי/תרבותי אמיתי.
ד"ר קרן גולדפרד ממכללת אורות וד"ר קארן שון מישיבה יוניברסיטי הקימו אתר סגור שאיפשר לסטודנטים שלהן לנהל דיאלוג מעמיק בנושאים מגוונים הקשורים לחינוך בכלל וחינוך יהודי בפרט. הפרויקט נערך במשך כשמונה שבועות והסטודנטים דנו בו בדילמות הלקוחות מעולם החינוך תוך שימוש במקורות יהודיים המבססים את הגישות החינוכיות והפילוסופיות שלהם. מלבד הכרת שימוש טכנולוגי נוסף העומד לרשות המורה במאה העשרים ואחת, סיפק הפרויקט פלטפורמה ייחודית להיחשף לדעות ולגישות חינוכיות מיהודי התפוצות, ובו בזמן להשמיע את הגישה החינוכית והייחודית של הציונות הדתית.
לדברי ד"ר ויטלא ארזי, ראש ההתמחות לאנגלית, הפרויקט בשיתוף עם ישיבה יוניברסיטי בארה"ב חייב את הסטודנטיות לחשוב במושגים של כלל ישראל, לבחון את הרעיונות הקשורים לציונות הדתית בקשר ליהודי התפוצות, להבין אילו מסרים הם מעבירים לנו, לחשוב אילו מסרים אנו, כציונים דתיים, צריכים להעביר ליהודי התפוצות, ולנסחם תוך התחשבות ברגישויות של השומעים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה