יום שני, 3 בינואר 2011

בעקבות לוחמי תש"ח בדרך לירושלים

מאת ד"ר יוסי שפנייר,
מרכז ההתמחות ללימודי ארץ ישראל

כבכל שנה כך גם השנה פתחנו את סדרת הסיורים של שנת תשע"א בסיור לימודי. השנה ציינו בסיור הראשון את סיפור ירושלים במלחמת העצמאות תוך שימת דגש על הדרך לעיר. במסגרת הנושא הכלל מכללתי השנה ("הנני –שלחני") שהדגש שלו הוא תרומה לכלל והתנדבות למען המדינה, ראינו כיצד בנושא זה המסלול שבו הלכנו ובעיקר הנושא של תרומת הלוחמים בדרך לעיר מדגישים צד זה. המדריכות בסיור הראו תוך שילוב מקורות ושיטות הדרכה מגוונים מה רב היה הקושי של 100,000 תושבי ירושלים שהיו שרויים במצור וכיצד לוחמי הפלמ"ח ולוחמים מיחידות אחרות חירפו את נפשם להצלת העיר מחרפת רעב, תוך כדי לחימה עיקשת על הדרך הראשית לירושלים.
את הסיור הדריכו תלמידות ההתמחות ללימודי ארץ ישראל שעברו לשם כך הכנה יסודית שלושה שבועות לפני הסיור בשטח. הסטודנטיות-המדריכות הכינו הכנה תאורטית בספרייה ועזרי הדרכה במרפ"ד שעזרו להבהיר את הדברים בשדה.
ההשקעה המרובה הורגשה היטב בהדרכה השוטפת והשליטה היפה בחומר ובשטח.
הסיור כלל ביקור בשמורת המסרק (לחלק מהקבוצות), טיפוס לשלוחת השיירות לתצפית מדהימה על שער הגיא ועל הכביש הראשי לירושלים (כביש מספר 1). רק כשמסתכלים במבט מזווית זו ממרום הרכס ניתן להבין את חשיבות הציר הראשי לירושלים אז וגם היום. לאורך התחנות השונות, שהיו בחלקן עמדות בתקופת המלחמה, שוחזרו האירועים שהתרחשו בראשית שנת תש"ח.
ההכנה לסיור כללה גם הרצאה מקדימה של יהודה זיו, לוחם פלמ"ח, ששיתף אותנו בחוויות מאותם ימים כפי שהוא הרגיש כלוחם.
סיור קל במרכז הארץ המתפתחת שלנו כיום מזכיר לנו עד כמה הייתה קשה תחילת הדרך ודור תש"ח שלחם עבורנו נתן לנו את העצמאות שממנה אנו נהנים עד ימים אלה.

יישר כוח לתלמידות ההתמחות ולמרצים ד"ר יצחק ספיר ונעמה בינדיגר שהשקעתם המרובה הניבה סיור מעניין ומהנה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה