יום שני, 3 בינואר 2011

להיות מנהל




מאת דוד שביט,
מרכז קורס המנהלים – רחובות (תש"ע)

(דברים שנישאו בטקס חלוקת תעודות סיום לבוגרי קורס מנהלים, אורות ישראל קמפוס רחובות, תש"ע)



מי שאין בו אלא טוב מסתכן בהפקרות
מי שאין בו אלא חכמה מסתכן בספקנות
מי שאין בו אלא אמונה עלול לשקוע בקיצוניות
יש לאחד את טוב הלב, החכמה והאמונה (ר' שמחה בונים מפשיסחה)


זוהי כל תורת הניהול!

טקס הסיום וחלוקת תעודות הגמר מבטאים את התוצאה המשמעותית של הקורס להכשרת מנהלים. הקורס מתקיים זו השנה השלישית במכללת אורות ישראל, בקמפוס מורשת יעקב ברחובות – לגברים ובקמפוס אלקנה – לנשים, ונמשך שנתיים. תכלית הלימודים היא להכין פרחי ניהול לשמש דמויות שינהלו מוסדות חינוך יסודיים ועל יסודיים בטווח הקרוב והרחוק.

במכללת אורות ישראל לומדים היום 64 לומדים ולומדות בקורס להכשרת מנהלים. ההדגשה בלימודים היא על דרכים ומגמה מכוונת לגישור מתמיד בין תאוריה למעשה על ידי חשיפת הלומד להתנסות חינוכית מעשית. במסגרת זו נפגשים הלומדים עם עובדי הוראה מנוסים, מנהלים מובילים ודמויות מובילות במערכת החינוך ועוד. תוצאה ישירה בתום שתי שנות הלימוד באה לידי ביטוי בשינוי השפה שבה מתבטא הבוגר, הקשורה באופן ישיר למושגים בולטים משדה החינוך והניהול. המגמה האישית של הלומד מקבלת תפנית, מחשש לנהל, להוביל, לרצון לקבלת אחריות להיות בין המובילים את מערכת החינוך הכללית והאמונית. רבים מבוגרינו, משמשים מנהלים בפועל ושומרים על קשר מתמיד עם אנשי המכללה.
מגמת הקורס היא לחשוף את הלומדים להיבטים התאורטיים השונים עד לשלב שבו יוכשרו לומדים להתמודד עם עולם המעשה – ניהול בפועל. שעות רבות מוקדשות להיבט המעשי, כאשר בשנה הראשונה מבקרים הלומדים בבתי ספר ונפגשים עם מנהלים ותיקים ומנוסים. בשנה הראשונה מתבססת ההתנסות על צפייה ולמידה על פי תכנית בנויה מראש, ובשנה השנייה מתנסים הלומדים בהובלת משימה באורח עצמאי ובליווי מקצועי, מסדר עבודתו של מנהל בית ספר שכל צוות מאתר ובוחר.
הנחות היסוד של מתכנני תכנית הלימודים בקורס זה הן:
• מנהל בית ספר הוא הדמות המרכזית המובילה במוסד החינוכי;
• מנהל בית ספר, על פי המגמות המתפתחות במערכת החינוך בעידן זה, הוא מנהיג חינוכי בעל השקפת עולם חינוכית-ערכית מגובשת הניחן ביכולת תכנון ויישום תהליכים חינוכיים מורכבים;
• מנהל בית ספר הוא דמות מקצועית בעלת יכולת ניהול. תפקידו מורכב ביותר ומצריך ידע רב ומיומנויות ניהול מורכבות, יכולת ליזום, להוליך שינוי ולנהלו כמנהיג שעומד בראש צוות.
אנו מצפים שלימודים במסגרת מכללה תורנית וחינוכית תסייע בידי הלומדים לגבש השקפת עולם אמונית-חינוכית ופיתוח זהות אישית ומקצועית, בהיבט יישומי-עיוני, תפתח אותו כמנהיג וכאיש מקצוע אשר ידע להקשיב ולשתף אחרים תוך הובלתם ליצירת סביבה חינוכית עצמאית בעלת חזון ויצירה, הנוטלת אחריות ליישום ולתוצאות.
אנו נושאים תפילה שמשימה זו שהמכללה נטלה על עצמה תשמש זרז להשבחת המערכת החינוכית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה