יום שני, 3 בינואר 2011

המרפ"ד בשבילך- גם בביתך

מאת נעמה מאירסדורף
מנהלת המרכז הפדגוגי

שלום, שמי נעמה מאירסדורף ולאחרונה התחלתי לנהל את המרכז הפדגוגי של מכללת אורות ישראל בקמפוס אלקנה. אתכם, שכבר סיימתם ללמוד, לא יצא לי להכיר, אך כבוגרי המכללה בוודאי ביליתם במרפ"ד שעות ונעזרתם בצוות המקצועי שלנו.
היום כשכבר יצאתם לדרך עצמאית ומשקיעים את מרצכם במלאכת הקודש של ההוראה והחינוך, אתם ודאי נזכרים לפעמים בערגה בימי המכללה העליזים, כשהיו לכם לפעמים התלבטויות לגבי מערך שיעור שתכננתם והיה לכם את מי לשאול ובמי להיעזר אצלנו במרפ"ד, באחד המרצים או בחבר במעונות.
אני מקווה כי גם כעת, כשהשתלבתם בעבודה, מצאתם אנשי חינוך שבהם אפשר להיעזר בשעת הצורך.
ובכל זאת, כדי שלא תצעדו לבד, החלטנו להקדיש בבמה זו – "מבזק אורות" – פינה, שבה נוסיף להעשיר אתכם בכלים מקצועיים שיסייעו בהוראה, גם לאחר שהשלמתם את הלימודים.
בפינה זו נציג, צוות המרפ"ד ואני, כעין השתלמות וירטואלית ב"עיצוב סביבה לימודית".
ההיכרות שלי עם תחום "עיצוב סביבה לימודית" החל מתוך צרכים שזיהיתי בקרב חברותיי המורות: כשסיימתי את לימודי ההוראה והאמנות, התחלתי ללמד בשני בתי ספר ונחשפתי לעבודתן של מורות ומחנכות רבות שהשקיעו שעות רבות ל"קישוט הכיתה", אך בהיעדר ידע כיצד נכון לקשט כיתה – ירדה השקעתן לטמיון...
מצד אחד, היעדר הידע גרם לשימוש בחומרים שחיי המדף שלהם קצרים והפלקטים – למרות שהשקיעו בהם המון אהבה, רצון ושעות של עבודה – התבלו מהר ולא הוסיפו כלל חן לכיתה...
מצד שני, התוצאה במרבית המקרים הייתה של כיתה עמוסה בפלקטים, ו"מרוב עצים לא ראו את היער"... התחושה הכללית הייתה של "כל המוסיף גורע"...
והעצוב ביותר היה שבתוך כל העומס הזה ציפו מהתלמידים להצליח להתרכז בלמידה ולעתים אף נדרש מהם להתבונן ולהיעזר בחלק מהלוחות, העמוסים עד לעייפה, כדי להבין את החומר הנלמד.
אך מי יכול לקלוט כשיש לו עומס רב כל כך מול העיניים?
מי יכול ללמוד ברעש חזותי שכזה?
באותם ימים המורים נתבקשו "לקשט" את הכיתות. המושג "עיצוב סביבה לימודית" טרם היה מוכר במקומותינו. חיפשתי ידע, הדרכה וכלים שבעזרתם אוכל לסייע לחברותיי המורות להשיג תוצרים איכותיים יותר, מאירי עיניים, מעוררי חשיבה ואתגר.
עם השנים והניסיון המצטבר גיבשתי את ההשתלמות שלי ב"עיצוב סביבה לימודית", שהעברתי לצוותי הוראה רבים, וזכיתי לראות את השינוי בכיתות מתרחש מול עיניי.
עם השנים הידע בנושא זה הלך והתרחב. נעשו קצת מחקרים מעבר לים, מרפ"דים הקצו לכך יותר משאבים, במשרד החינוך התחילו להכיר בחשיבותו והוקם פורום של סדנאיות בפסגו"ת שמתמקצעות בתחום זה.
ועדיין, עד היום – זו טיפה בים.
אני חולמת על היום שבו תהיה בכל המוסדות להכשרת מורים סדרת השתלמויות מקצועיות ב"עיצוב סביבה לימודית" שאותה יחויב לעבור כל פרח הוראה בטרם יחל בעבודתו.
ועד אז, בוגרים יקרים, אני מקדישה לכם פינה זו, שבה נתוודע למושגים "עיצוב סביבה לימודית", "אוריינות חזותית"; נלמד על שילוב צבע במוסדות לימוד, על שימוש נכון בגופנים, איך נכון לתלות תוצרים של תלמידים בכיתה; נלמד מהי קומפוזיציה ועוד מושגים מעולם האמנות והפרסום בשירות המורה בכיתה; נעסוק ביצירתיות ואיך ולמה כדאי לחשוב "מחוץ לקופסה". ועוד ועוד.
אם אתם רוצה שקירות הכיתה שלכם יעוררו חשיבה ואתגר; אם אתם רוצים שבכיתה שלכם תהיה אווירה לימודית נעימה; אם אתם רוצים לדעת איך יוצרים מרחב לימודי שמשרת את ההוראה והלמידה –
אתם מוזמנים להצטרף אליי במבזקים הבאים.

תגובה 1:

  1. שמחה מאד על הפינה החדשה העקוב אחריה והעשיר את ידיעותיי בהצלחה בהמשך

    השבמחק