יום חמישי, 10 בפברואר 2011

הלכה ותקשורת

מאת הרב אליאב ויזל,
מרצה במכללה
"יסוד החסידות ושרש העבודה התמימה הוא – שיתברר ויתאמת אצל האדם מה חובתו בעולמו" – כך פותח רמח"ל את ספרו "מסילת ישרים".

כחלק מבירור מתמשך הנעשה במסגרת הקורס "הלכה ותקשורת" המיועד לבנות ההתמחות לתקשורת, נסענו לפני חנוכה לרמת גן, לפגישה עם הרה"ג יעקב אריאל שליט"א, רבה של העיר רמת גן ומחשובי המרצים במכללה. הקורס האמור עוסק בהיבטים הלכתיים של העיסוק בתקשורת על כל ענפיה לרבות התקשורת הכתובה, המצולמת ועוד. במסגרת זו התעוררו שאלות מורכבות המחייבות בירור הלכתי מול פוסק חשוב. לשמחתי, מו"ר הרב אריאל שליט"א נעתר לקבל את הסטודנטיות לקיים שיחה בביתו בשעות הצהריים, וכך נוצרה הזדמנות חשובה לשטוח בפני הרב את ההתלבטויות העולות מתוך העיסוק ביצירת תקשורת. בפגישה נכחו נשיא המכללה הרב פרופ' נריה גוטל, רכזת ההתמחות ד"ר דבורי הנדלר, הסטודנטיות ואנוכי – המלמד את הקורס.
הרב פתח והסביר מהי נקודת המוצא שצריכה ללוות את הסטודנטיות – המורות והמחנכות לעתיד, בעבודתן בתחום הוראת התקשורת. הרב הדגיש כי ביחס לכל דבר חדשני אפשר לבחור אם להתייחס אליו בחשדנות ולהתנתק ממנו, בבחינת "חדש אסור מן התורה" או לחלופין לקבל אותו ולהשתמש בו למטרות חיוביות תוך יציקת תכנים ערכיים לתוכו.
הרב הצביע על הבעייתיות הקיימת במדיה התקשורתית החזותית העלולה לגרום לעצלות, לניוון, לבטלה ולרדידות מחשבתית ותרבותית. עם זאת, נכון להדגיש את הפוטנציאל הגלום באמצעי התקשורת ואת התפקיד המוטל על מי שהתורה נר לרגליו להציב קודים אלטרנטיביים לכלי שנכון להיום הפסול והסיכון הטמונים בו עולים על יתרונותיו.
לקראת המפגש הכינו הסטודנטיות שאלות מגוונות והרב השיב עליהן בפרוטרוט. השאלות עסקו בדילמות המתעוררות מתוך העיסוק התקשורתי בכלל והעיסוק ביצירה קולנועית בפרט, שאלות שאתן הן נדרשות להתמודד כבר כעת, בזמן לימודיהן. כך למשל נשאל הרב מה הן ההגבלות הנדרשות ביחס להרגלי הצפייה בסרטים של יוצרים אחרים. הרב השיב שלמרות שמבחינה הלכתית בעיות הצניעות פחות חמורות לנשים, עם זאת צפייה אינטנסיבית, מרובה וחסרת ביקורת בתכנים לא נקיים פוגמת בטהרת הלב של הצופה.
בסיום הפגישה פנה הרב לסטודנטיות בקריאה נרגשת שתהיינה מודעות לגודל האחריות המונחת על כתפיהן. מבחינה ציבורית, המקצוע שבו בחרו הוא מרכזי ביותר ולכן יהא עליהן לחנך את הדור הצעיר לחשיבה יצירתית, לערכים חיוביים ולהסתכלות ביקורתית שונה מהמקובל.
הרב איחל לסטודנטיות הצלחה במהלך לימודיהן והביע נכונות להיפגש עמן שוב כשהדבר יידרש. למותר להוסיף כי מבחינתנו הפגישה הייתה מועילה מאוד ומילאה את המצברים לקראת התמודדות עם אתגרי ההמשך.

תגובה 1:

  1. שלום לרב,
    למה לא פרסמתם את השאלות והתשובות שנשאל הרב אריאל שליט"א.
    בתור בת במכללה אני שואלת הרבה מאוד את הרב שרלו שליט"א בשאלות אלו והיה לי מעניין מאוד ללמוד מעוד רבנים.

    תודה

    השבמחק