יום חמישי, 10 בפברואר 2011

אושיות פורחת מחדש

מאת אופיר אביקסיס
מנהל גרעין המורים התורני, קמפוס רחובות

"אם הייתם באים לפני כמה שנים", אומר לנו אחד מתושבי השכונה, "אושיות הייתה בדרך למטה. פחדנו לצאת מהבית בלילה. ניסינו לברוח מהשכונה, אבל אף אחד לא רצה לבוא לגור בה. היום אין לנו כבר סיבה לעזוב. אושיות פורחת מחדש"! מנתוני המשטרה חלה ירידה של יותר מ-50% ברמת הפשיעה בשכונה משנת 2005, השנה שבה נכנס הגרעין לעבודה.

גרעין המורים התורני ברחובות פועל מזה כעשור ומצליח לשנות את הלך הרוח ואת חיי החברה של האוכלוסייה שעמה הוא עובד. בשכונת אושיות אחוז ניכר של עולים חדשים מחבר העמים, מתימן ובעיקר מאתיופיה. שינוי פני השכונה מצליח הודות לחברי הגרעין המתגוררים בשכונה ומתחילים את השינוי מבפנים.
הגרעין החל את דרכו עם מספר מצומצם של חברים וכמעט ללא משאבים. החברים נשלחו לשכונה על ידי מכללת אורות ישראל קמפוס מורשת יעקב וישיבת ההסדר אורות יעקב הפועלות בעיר, ורואות בכך משימה לאומית. הגרעין שם לו כמטרה להגיע לכל בית נזקק בשכונה. רובם המוחלט של חברי הגרעין, ששירת ביחידות קרביות, לומד במכללה, בישיבת ההסדר או בכולל אורות יעקב. המטען הפדגוגי חינוכי והתורני שלהם נרכש בלימודיהם במכללה ובישיבה.
על מנת לקדם את מטרות הגרעין הוקמו מספר פרויקטים; אחד מהם מתרכז בעולים מאתיופיה. הפרויקט כולל קידום וחיבור העולים לחברה הישראלית הוותיקה תוך צמצום הפערים הקיימים. החברים בפרויקט שקיבלו הדרכה וכלים לטיפוח בני העדה האתיופית מעבירים לבני הנוער סמינרים למנהיגות צעירה, סדנאות הכנה לצבא, אירועי תרבות והקימו בעבורם מרכז תרבות ומפגש חברתי. אם עד כה לא היה לבני הנוער בשכונה מקום מפגש ובילוי ראוי, כעת הם מגיעים למרכז ומנתבים שם את חייהם לדרכים ולפעילויות חיוביות.
פרויקט נוסף של הגרעין הוא "מיזם נאמנים". המיזם פועל בשיתוף עם גורמי הרווחה בעיר ושם דגש על איתור משפחות ספציפיות בשכונה הזקוקות לליווי ולהדרכה אישיים. "נאמן", כך מסביר לנו אחד מרכזי הגרעין, "הוא חבר גרעין שברשותו ניסיון רב בפעילות חברתית קהילתית מעמיקה, דוגמת הפעילות הנדרשת בשכונה. כל נאמן מקבל על עצמו אחריות לצרכיהן של מספר משפחות, מרמת הפרט והיום-יום ועד לצרכים המבניים ארוכי הטווח. מחויבותו של הנאמן למשפחות היא ארוכת טווח, רב תחומית. הנאמן פועל על מנת להוביל לשינוי פנימי, תוך מתן כלים הנדרשים להעצמת המשפחה כדי לאפשר להם לממש את יכולתם במסגרת החברה הישראלית".
פעילותו של הגרעין, פעילות של דאגה לזולת וקירוב בין החלקים השונים בעם ישראל, זוכה לשבחים ולתמיכה רבה מצד גורמים בעירייה ומצד גורמים בשכונת אושיות עצמה. הגרעין העלה את איכות החיים של התושבים בשכונה ואת ערך הדירות באזור. האור הקטן שאתו התחיל הגרעין את פעילותו בשכונת אושיות ממשיך ומאיר עד היום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה