יום חמישי, 10 בפברואר 2011

כתב העת "שמעתין"

מאת הרב מנחם מקובר, העורך

כתב העת "שמעתין" יוצא על ידי משרד החינוך ומכללת אורות ישראל והוא מהוותיקים והידועים שבכתבי העת התורניים. הוא מיועד בעיקר לאוכלוסיית מורי מקצועות הקודש ושוחרי התורה והדעת ועוסק בקשת רחבה של נושאים תורניים בתחום התנ"ך, התורה שבעל פה ועולם המחשבה והחינוך. בשנה האחרונה החל לערוך את כתב העת הרב מנחם מקובר, מרצה במכללה, וכתב העת עבר שדרוג הן בפן הגרפי הן בפן התוכני. לאחרונה יצא לאור הגיליון ה-177, המוקדש ברובו לנושא השפה העברית, הנושא השנתי במערכת החינוך.

"שמעתין" הוא מהוותיקים שבכתבי העת התורניים ומהמובילים בתחום היצירה הספרותית התורנית. זו לו השנה המ"ח להופעתו ולאחרונה יצא לאור הגיליון ה-177.
כתב העת נוסד על ידי אנשי חינוך שחשו את הצורך בקיומו של ביטאון תורני המיועד לקהל מורי מקצועות הקודש. הרב דב שחור שליט"א, איש חינוך ותיק, היה היוזם וראשון העורכים, וחבר מערכת עד היום.
במהלך שנותיו הארוכות התפרסמו בכתב העת מאמרים רבים, בנושאים מגוונים, המעידים על חשיבותו הרבה. כתב העת יצא לאור שנים ארוכות על ידי משרד החינוך, המינהל לחינוך דתי, וקיבל משנה תוקף כאשר יצא במשותף עם מכללת מורשת יעקב, שהיא כיום חלק ממכללת אורות ישראל. עם התמזגות המכללות, נשיא המכללה הרב פרופ' נריה גוטל, המשנה לנשיא הרב חיים סבן ויו"ר חבר הנאמנים הרב חיים פוגל, הובילו במשותף מהלך שאִפשר את המשך הוצאתו לאור של כתב העת בגרסה משופרת. כחלק ממהלך זה התבקשתי לעסוק בעריכת כתב העת, כמרצה במכללה, זאת לאחר שנים ארוכות שבהן שרביט העריכה היה בידי אנשי משרד החינוך.
מטרתו המקורית והברוכה של הביטאון היא העשרת רוחם וידיעותיהם של מורי הקודש במגזרים השונים, אולם רוחו של העלון התפרסה לה אל מחוזות רבים של שוחרי תורה ודעת. כדי שכתב העת ימשיך לשאת בגאון את מורשתו הייחודית, וכדי שימשיך להוות מקור ומעיין לקהל הלומדים והמעיינים, יש לטפח ולפתח את תכניו, את עיצובו ואת מדוריו השונים. מאז הגיליון הקודם (גיליון 176), שבו החילותי בעריכה, כתב העת מחדש את פניו הן בהיבט העיצובי הן בהיבטי התוכני. על בסיס המורשת המפוארת של כתב העת השאיפה היא לרומם את רוח הביטאון למחוזות נוספים שיענו לצרכים הקיימים כיום בשטח. במסגרת זו ניתנת גם במה מכובדת לסגל המרצים של המכללה לומר את דברו, ואכן בגיליון האחרון מופיע מספר לא מבוטל של מאמרים פרי עטם של מרצי המכללה.
הגיליון הנוכחי מוקדש ברובו לנושא השנתי של משרד החינוך – השפה העברית, אולם יש בו גם מאמרים נוספים. בכתב העת מופיעים דרך קבע המדורים הבאים: תנ"ך, תורה שבעל פה ובירורי הלכה, מחשבת ישראל והגות, חינוך והוראה ובשדה ספר. המטרה היא לצרף מדי פעם גם קונטרסים צבעוניים שיופיעו בהם נושאים מיוחדים ומידע שימושי לקהל המורים, המרצים ורבני בתי הספר.
חברי המערכת, נוסף על העורך, הם המפמ"רים של משרד החינוך: הרב יששכר גואלמן, הרב יהודה זולדן והרב ד"ר יוחאי רודיק, המפקח הרב אריה שלום, והעורך לשעבר, הרב ד"ר משה רחימי, מהמכללה, וכן חברי המערכת הוותיקים: הרב מאיר זיכל, הרב צבי סלושץ והרב דב שחור.
אני קורא לכל סגל המכללה להעשיר את רוחנו, להוסיף ולהפרות אותנו במאמרים מעניינים ומגוונים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה