יום חמישי, 7 באפריל 2011

לומדים באנגלית על מנהיגות ושליחות – מיזם בבית ספר אמי"ת רננים, רעננה

מאת ד"ר ויטלא ארזי
ראש ההתמחות לאנגלית, קמפוס אלקנה

ההתמחות לאנגלית במכללת אורות ישראל שואפת לחיבור מתמיד בין תאוריות הוראה ולמידה בשדה הוראת האנגלית כשפה זרה ובין הוראת תוכן משמעותי וערכי לתלמידים, ומקפידה לשלב תוכן יהודי רלוונטי בהוראת השפה האנגלית. אנו מאמינים ששיעורי האנגלית צריכים להגביר ערכים חינוכיים ותרבותיים, ושעל לימוד השפה להשתלב בתכנית הלימודים של בית הספר בפעילויות ובפרויקטים מיוחדים. על שיעורי האנגלית להוות חוויה חינוכית ולא רק חוויה לימודית. רעיון זה מהווה בסיס להוויה הלימודית ולהכשרת הסטודנטיות בהתמחות.
השנה הוחלט כי עיקרון זה ייושם במסגרת העבודה המעשית בכיתה ט' בבית הספר אמי"ת רננים ברעננה, ובהתאם לנושא השנתי שנבחר במכללה "הנני שלחני". התהליך החל בסיעור מוחין שערכה המדריכה הפדגוגית ד"ר חיה כץ עם תלמידות שנה ג' ומתוכו עלו רעיונות שונים הקשורים למנהיגות: תכונות המנהיג הרצוי ושמות מנהיגים שונים מההיסטוריה היהודית והכללית. הקבוצה הלומדת הגיעה למסקנה שכדאי ליצור מיזם לימודי/חינוכי שיעסוק בדמויות מן ההיסטוריה היהודית ודמויות מופת בתקומתה של מדינת ישראל, ויתמקד בדמויות המהוות דוגמה ומעוררות הזדהות, הן בשל התכונה המאפיינת הן בשל המחשבה העומדת בבסיס הרעיון של "הנני שלחני" ש"כל אחד יכול להיות מנהיג" ולכל אדם השליחות שלו. ברקע עמדה השאלה מה הופך אדם למנהיג : רעיונותיו או תכונותיו? הדמויות שנבחרו למיזם החינוכי היו:
• ר' אריה לוין – אבי האסירים, גילה נחישות ומסירות נפש.
• מרים הנביאה – מנהיגת הנשים, גילתה אחריות ודאגה לאחיה משה.
• מנחם בגין – ראש תנועת מחתרת ובהמשך ראש ממשלה, גילה נחישות ויכולת הכרעה.
• דוד בן גוריון – ראש הממשלה הראשון, הוכיח יכולת קבלת החלטות ברגע קריטי.

הפעילות הלימודית שנבחרה לביצוע היא פעילות של JIGSAW. הרציונל של jigsaw מתבסס על שני עקרונות: חלוקת טקסט ארוך לחלקים קטנים ועבודת שיתוף של הלומדים בידע הנרכש. הסטודנטיות הכינו טקסטים מתאימים שכללו רקע קצר על כל מנהיג, וסיפור קצר הממחיש את אחת מהתכונות האופייניות של המנהיג. כל קבוצה לומדת מתלמידות כתה ט' התמקדה במנהיג אחר, למדה את חלקו, התאמנה בדיווח לאחרים ותרגלה מיון פעלים בהווה ובעבר באמצעות משחק התאמה. בהמשך הפעילות התפצלה הכיתה לקבוצות חדשות שבכל אחת הייתה נציגה אחת לכל מנהיג. בקבוצה החדשה, המשתתפות שיתפו במידע את שאר חברות הקבוצה, תוך מילוי משימות כתיבה ולשון המשקפות את הפעלים ואת אוצר המילים הרלוונטי לכל מנהיג. לבסוף עבר הנושא לממד אישי יותר, וכל תלמידה התבקשה לבחור תכונת מנהיגות אחת הניכרת אצל חברתה, ולכתוב לה על מגזרת נייר מעוצבת את התכונה וסיפור קצר המוכיח אותה, תוך שימוש באוצר מילים ובפעלים שנלמדו.
אומרת שירה הכהן, אחת מהסטודנטיות בקבוצה: "נושא הפעילות היה רלוונטי מאוד גם בעבור התלמידות ולא רק בשבילנו. נראה היה שהן נהנות ללמוד מידע חדש על אנשים מוכרים. הן גם נהנו לתפקד כמורות וללמד את חברותיהן את מה שהן למדו. [...] הבנות למדו באופן עצמאי וביעילות וניתנה להן הזדמנות לעבוד כקבוצה ולהביע גם דעה אישית. כל זה יחד יצר דו שיח מעניין מאוד". ואכן, התלמידות בכיתה הביעו סיפוק מהתהליך. אמרה אחת התלמידות: "הרגשתי אחריות כשלימדתי את חברותיי את מה שלמדתי. ההצלחה שלהן לענות על השאלות הייתה ההצלחה שלי". התלמידות ציינו גם כי מעבר לתרגול הטקסט והנושאים הלשוניים האחרים, הן למדו רבות על תכונות המנהיגים ונכונותם להקרבה אישית למען האידאל. גם המורה המאמנת הביעה את הערכתה המקצועית לאופן שבו התרחש תהליך הלמידה כולו.

הכנת הפעילות התאפשרה בזכות תמיכתה ועידודה של המורה המאמנת בבית הספר, גב' סברינה פולק, בזכות הסיוע המקצועי וההנחיות הביצועיות שקיבל צוות הסטודנטיות מגב' עדינה סלומון במרפ"ד, ובזכות עבודת צוות מאומצת של סטודנטיות שנה ג' בהתמחות בהנחייתה של המד"פית ד"ר חיה כץ.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה