יום חמישי, 7 באפריל 2011

בלי להתנצל ובלי להתלהם, כך מכשירים את אזרחי הדור הבא

מאת אופיר אביקסיס,
מרכז תכנית אזרחות, קמפוס רחובות

התכנית הייחודית להכשרת מורים לאזרחות ממלאת חלל ריק וחיוני ¬- הכשרת מורים לאזרחות מתוך רוח תורנית ולאומית. איך עושים זאת בעידן כה סוער?
המורה לאזרחות בחמ"ד נאלץ בדרך כלל להתמודד עם שני קשיים: האחד, הצורך להסביר ולהצדיק תכנית לימודים שבחלקה אינה עולה בקנה אחד עם ההשקפות הרווחות בציבור הדתי לאומי, והשני, להתמודד עם אנטגוניזם הרווח בחלק מהציבור הדתי כלפי כל מה שקשור לערכים ולמסרים דמוקרטיים המזוהים כ"שמאלניים". מציאות זו, יחד עם הבורות ביחס לנעשה במדינה והאדישות הקיימת בקרב חלק מהתלמידים לענייני הציבור, הופכים את הוראת האזרחות לאתגר מיוחד במינו.
מתוך הכרת החשיבות במקצוע המעצב במידה רבה את תפיסת עולמם של בוגרי מערכת החינוך ביחס לתפיסת המציאות במדינת ישראל, החליטה מכללת אורות ישראל לפתוח תכנית ייחודית להכשרת מורים להוראת האזרחות.
התכנית מתקיימת בקמפוס המכללה ברחובות בריכוזם של אופיר אביקסיס, מנכ"ל הגרעין התורני ברחובות, ויוסי לונדין, דוקטורנט למדעי המדינה ומורה ומדריך ותיק לאזרחות. בתכנית המתקיימת זו שנה שנייה לומדים כעשרים ר"מים המכשירים את עצמם להוראת המקצוע מתוך תחושת שליחות ורצון להכשרה מקצועית מקיפה, ומתוך הבנה שחשוב שדווקא מחנכים המגיעים מתוך עולמה של תורה יעסקו בהוראת מקצוע רגיש זה. זאת כמובן מבלי לפגוע במקצועיות הנדרשת מהעוסקים בהוראת המקצוע.
במסגרת התכנית שומעים הלומדים הרצאות ממומחים בתחום מדעי המדינה, נפגשים עם ח"כים ועם אישי ציבור, מקיימים סיורים ברחבי הארץ ועוברים בשיטתיות על תכנית הלימודים באזרחות תוך הדגשת המסרים הלאומיים והתורניים הרלוונטיים לכל אחד מסעיפי התכנית. כדי להקל על הלומדים רוכזו הלימודים לאחר צהרים אינטנסיבי אחד בשבוע.
התכנית מתקיימת בשיתוף פעולה מלא עם הפיקוח על האזרחות במשרד החינוך, המעוניין מאוד להגדיל את מספר המורים לאזרחות ואף מסייע בהחזר שכר הלימוד ללומדים, וכן עם מינהל החמ"ד. לאור הביקוש תיפתח בשנת הלימודים תשע"ב תכנית דומה גם לציבור המורות והמחנכות.
לפרטים ולהרשמה לקראת השנה הבאה ניתן לפנות לאופיר 052-4239713 או למשרדי קמפוס רחובות של המכללה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה